مالیات دستگاه کارتخوان

پس از تصویب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان یا همان قانون دریافت مالیات دستگاه کارتخوان، برای بسیاری از صاحبان مشاغل نگرانی‌های بسیاری به وجود آمد. البته بسیاری از گفته‌هایی که در این زمینه بین زبان‌ها افتاده، درست نیست، مانند این تفکر که حال باید هم مالیات سالیانه و هم مالیات بر ارزش افزونه و هم مالیات دستگاه کارتخوان را بپردازیم، در صورتی که این فرض اشتباه است و این قانون صرفاً برای حل مشکل فرار مالیاتی ایجاد شده است. طبق این قانون تمام افراد و مشاغلی که دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی دارند، باید در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور، پرونده مالیاتی داشته باشند. در ادامه نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال ۱۴۰۰، نحوه ثبت نام در سامانه مالیات و دریافت کد رهگیری مالیاتی را به شما خواهیم آموخت. پیشنهاد می‌کنیم پیش از پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ که پایان مهلت ثبت نام دستگاه کارت خوان در سامانه مالیاتی می‌باشد، از طریق این آموزش نسبت به ثبت اطلاعات کارت خوان خود در سامانه مالیاتی اقدام نمایید.

تعریف قانون مالیات پایانه‌های فروشگاهی و دستگاه کارتخوان

در سال ۱۳۹۸ برای رفع مشکل عدم وجود همخوانی بین اطلاعات بانکی مودیان یا همان صاحبان مشاغل با اطلاعات سازمان مالیاتی کشور، قانونی تصویب شد که بر طبق آن تمام صاحبان دستگاه کارتخوان یا همان دستگاه پوز مودی مالیاتی به حساب می‌آیند.

تعریف مودی مالیاتی:

کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می شود، مراد، اشخاص مشمول است; مگر خلاف آن تصریح شده باشد.

این تعریفی است که در وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir در ماده ۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای مودیان مالیاتی در نظر گرفته شده است.

طبق این قانون تمام مودیان مالیاتی که برای کسب و کار خود دارای پایانه فروشگاهی می‌باشند، باید نسبت به ثبت دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی خود در سامانه مودیان به نشانی tax.gov.ir اقدام نمایند.

نکته مهمی که در این قانون باید در نظر داشته باشید این است که تمام مشاغل خرده فروشی که به صورت مستقیم با مصرف کننده در ارتباط هستند (مانند سوپرمارکت، فست فود، رستوران، عطاری و …)، لازم است از پایانه فروشگاهی برای کسب و کار خود استفاده نمایند.

پس از ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه مودیان از طریق شناسه یکتا اشاره شده در ماده ۱۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، کلیه تراکنش­های انجام شده از طریق حسابهای بانکی متصل به دستگاه‌های کارتخوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و برای محاسبه مالیات شغل مورد نظر استفاده خواهد شد.

مهلت ثبت دستگاه کارت خوان در سامانه مالیاتی

همانطور که در قسمت قبل بیان کردیم، یکی از موضوعاتی که در زمینه مالیات دستگاه کارتخوان حائز اهمیت است ثبت نام در سامانه مالیاتی می‌باشد. برای این کار سازمان امور مالیاتی کشور ضرب العجلی را تعیین کرده بود که تا قبل از آن تمامی صاحبان مشاغل باید در سامانه ثبت نام کرده و کد رهگیری مالیاتی خود را دریافت می‌کردند. این ضرب العجل تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود ولی خوشبختانه در آخرین روزها این مهلت تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تمدید شد. پس توصیه می‌کنیم در صورتی که صاحب کسب و کاری هستید و این کسب و کار دارای دستگاه کارتخوان می‌باشد، هرچه زودتر نسبت به ثبت اطلاعات آن در سامانه مودیان اقدام نمایید. در صورتی که این کار را انجام ندهید ممکن است با مشکل جریمه و حتی قطع شدن دستگاه کارت خوان خود مواجه شوید.

شرایط محاسبه مالیات دستگاه پوز

شاید برای شما نیز این سوال پیش آید که مالیات دستگاه کارتخوان در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، مالیاتی که برای دستگاه‌های کارت خوان طبق این قانون در نظر گرفته می‌شود، دارای ۲ دسته می‌باشد.

  • افرادی که دستگاه کارتخوان خود را در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده‌اند:

    در صورتی که دستگاه کارتخوان خود را در وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنید و کد مالیاتی دریافت نمایید و برای شما و دستگاه کارتخوان شما پرونده مالیاتی ایجاد شود، برای محاسبه مالیات کارتخوان، هیچگونه مالیات اضافه‌ای نباید بپردازید و مالیات دستگاه کارتخوان شما همان مالیات سالانه و مالیات ارزش افزوده‌ای می‌باشد که به طور معمول پرداخت می‌کنید.

  • افرادی که دستگاه کارت خوان خود را در سامانه مالیاتی ثبت نام نکرده‌اند:

    این دسته از افراد علاوه بر این که باید مالیات‌های معمول مربوط به شغل خود را پرداخت نمایند، لازم است که مالیاتی به اندازه ۰ تا ۲۵ درصد درآمد سالیانه (بسته به شغل مورد نظر) خود را بابت مالیات دستگاه کارتخوان خود بپردازند.

نحوه ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه مودیان و دریافت کد مالیاتی

همانطور که در قسمت‌های قبل بیان شد برای استفاده از دستگاه‌های کارت خوان لازم است در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور شناسه یکتا دستگاه را ثبت نموده و در صورتی که این کار انجام نشود، علاوه بر پرداخت مالیات بیشتر ممکن است دچار مشکلات قضایی نیز شوید. طبق این قانون هر دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی به یک کد ملی (برای افراد حقوقی به شناسه ملی متصل خواهد شد) متصل خواهد شد و برای آن یک پرونده مالیاتی ایجاد خواهد شد و به واسطه این پرونده مالیاتی تمام تراکنش‌های انجام شده توسط این پایانه‌های فروشگاهی به ازای کارکرد آن کسب و کار به حساب خواهد آمد.

برای ثبت دستگاه یا درگاه کسب و کار خود در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. از طریق لینک زیر وارد قسمت پیش ثبت نام وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور شوید.

https://tax.gov.ir/action/do/registrationselector

  1. در صفحه باز شده پس از اینکه اطلاعات لازم را اعم از نوع مودی، شماره ملی یا شناسه ملی و کلمه امنیتی را وارد نمایید و بر روی دکمه ورود به ثبت نام کلیک نمایید.
  1. در این قسمت در صورتی که از قبل با شناسه یا کد ملی خود در سامانه ثبت نام نکرده باشید تصویر زیر برای شما نمایش داده خواهد شد. در این صورت بر روی دکمه پیش ثبت نام جدید کلیک نمایید تا وارد ادامه مراحل ثبت نام شوید.
  1. در این مرحله اطلاعات خواسته شده شامل کد پستی اقامتگاه قانونی (معمولا محل کار را در نظر می‌گیرند) و شماره تلفن همراه و کلمه امنیتی را وارد نمایید و بر روی دکمه پیش ثبت نام جدید کلیک نمایید.
  1. پس از تکمیل پیش ثبت نام اطلاعات شما صحت سنجی خواهد شد و در صورت تأیید برای شما اطلاعات کاربری برای ثبت نام الکترونیکی اصلی ارسال خواهد شد که می‌توانید از طریق ثبت نام اصلی اطلاعات دستگاه کارت خوان خود را نیز وارد نمایید.
  1. برای ثبت اطلاعات دستگاه خود می‌توانید از طریق منو “سایر خدمات” گزینه “ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی” را انتخاب نموده و اطلاعات پایانه فروشگاهی خود را ثبت نمایید. پس از تکمیل ثبت نام دستگاه پوز خود در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور، کد مالیاتی را دریافت خواهید کرد که از طریق آن دستگاه کارت خوان یا درگاه پرداخت اینترنتی شما فعال خواهد ماند. نکته‌ای که لازم است بدانید این است که تمام این مراحل برای وصل شدن کارتخوان به سازمان مالیات ضروری است.

کد مالیاتی دستگاه کارتخوان

ممکن است از خود بپرسید که کد مالیاتی یا کد پرونده مالیاتی دستگاه کارت خوان چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کد مالیاتی، راه ارتباط بین دستگاه کارتخوان و حساب بانکی شما با پرونده مالیاتی شما در سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد. همانطور که در قسمت‌های قبل بیان کردیم، هر کسب و کاری لازم است در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاعات خود را ثبت نماید. زمانی که این کار انجام می‌شود، یک پرونده یا همان کارپوشه برای این کسب و کار در این سامانه ایجاد می‌شود. در هر دوره مالیاتی صاحبان مشاغل باید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان مالیات ارائه دهند و سازمان مالیات این اطلاعات را با تراکنش‌های دستگاه کارتخوان و در صورت وجود درگاه پرداخت الکترونیکی آن کسب و کار مقایسه خواهد کرد و در صورت وجود اختلاف‌های واضح و زیاد، اقدامات لازم برای پیگیری این موضوع را انجام خواهد داد. حال برای شناخت دستگاه کارتخوان هر کسب و کار سازمان مالیات از طریق کد رهگیری مالیاتی پرونده مالیاتی شما و شناسه یکتا دستگاه ثبت شده در سامانه اقدام می‌کند.

ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک

همانطور که می‌دانید شرکت شاپرک از سال ۱۳۸۹ برای نظارت بر تراکنش‌های اینترنتی به وجود آمد. به همین دلیل دستگاه‌های کارت خوان بسیاری نیز وجود دارند که از امکانات این شرکت بهره می‌برند. حال ممکن است برای دارندگان این‌گونه کارت خوان‌ها سوالی با این عنوان پیش آید که نحوه ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک چگونه است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای تمامی دستگاه‌های کارت خوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی یکسان بوده و هیچگونه تفاوتی در امر ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای آنها وجود ندارد و می‌توانید از طریق آموزشی که در همین صفحه برای راحتی شما قرار داده ایم استفاده نمایید و به راحتی ثبت نام دستگاه کارتخوان خود را انجام دهید.

مالیات کارتخوان سیار

در موضوع مالیات دستگاه کارت خوان، دسته دیگری از افراد نیز وجود دارند که بسته به نوع شغل خود از دستگاه‌های کارت خوان سیار استفاده می‌کنند. از این دست مشاغل می‌توان به دست‌فروشان، پیک‌ها، رانندگان تاکسی، شرکت‌ های حمل و نقل فیزیکی درون‌ شهری، متخصص تاسیسات، ویزیتورها و بازاریابان و به طور کلی هرگونه شغل سیار اشاره کرد. شاید برای این دسته از افراد این سوال پیش آید که آیا قانون کارتخوان سیار در قوانین مالیاتی جدید متفاوت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سال ۱۴۰۰ هیچ تفاوتی بین دستگاه‌های کارت خوان معمولی و دستگاه کارتخوان سیار وجود ندارد و این دسته از افراد نیز باید نسبت به ثبت نام و ارسال اطلاعات کسب و کار خود در وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایند.

سوالات متداول در زمینه مالیات دستگاه کارتخوان

در صورتی که دستگاه کارت خوان کسب و کار خود را در سامانه مالیاتی ثبت کرده باشید، نیازی به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه کارتخوان خود نخواهید داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*