آموزش راه اندازی پت شاپ

شیوع ویروس کرونا باعث تغییر در بسیاری از فرهنگ ها و کسب و کارها شد. یکی از تأثیرات پاندمی کرونا، ازدیاد سرپرستی حیوانات خانگی در سطح دنیا و مخصوصاً در کشور عزیزمان ایران، است. با توجه به این موضوع می توان به این نکته رسید که نیاز به پت شاپ ها یا همان فروشگاه های حیوانات خانگی نیز دوچندان شده است. به همین دلیل در این مطلب از وب سایت محک شاپز بر آن شده ایم که تمام نکات مربوط به راه اندازی پت شاپ را بررسی نماییم. پس از مطالعه این مطلب تصور می شود که بتوانید پاسخ سوالات زیر را بدست آورید:

پت شاپ چیست؟

در صورتی که یکی از دوست داران حیوانات هستید و همچنین دوست دارید که رئیس خودتان باشید، احتمالاً داشتن پت شاپ مناسب شماست. در تعریف پت شاپ می توان اینگونه تعریف کرد که یک فروشگاه است که در آن می توان تمامی اقلام مربوط به حیوانات خانگی مانند غذا و تجهیزات نگهداری آن ها را می توان یافت و خریداری کرد. همانطور که در قسمت قبل بیان شد، با افزایش تعداد سرپرست های حیوانات خانگی، میزان نیاز و خرید از پت شاپ ها نیز افزایش می یابد اما، متاسفانه به همین دلیل رقابت نیز در این حوزه بیشتر می شود. پس در صورتی که قصد راه اندازی پت شاپ را دارید پیشنهاد می کنیم که پیش از راه اندازی کسب و کار خود، تمام اطلاعات لازم در این رابطه را بررسی نمایید.

آیا راه اندازی پت شاپ کار سختی است؟

تمام کسب و کارها به اندازه ای سختی برای راه اندازی را دارا می باشند ولی در صورتی که علاقه و آشنایی با اقلام مورد نیاز حیوانات خانگی داشته باشید تقریباً می توان گفت تأسیس یک پت شاپ احتمالاً برای شما امکان پذیر خواهد بود.

میزان درآمد پت شاپ

برای راه اندازی هر کسب و کاری اولین موضوعی که باید بررسی شود، موضوع درآمد آن کسب و کار است. دلیل این امر نیز این است که در صورت نبود درآمد مناسب در آن کسب و کار، شروع آن منطقی نخواهد بود. در مورد راه اندازی پت شاپ نیز این موضوع متفاوت نیست. درآمد یک پت شاپ بسته به شرایط مختلفی مانند محل مغازه پت شاپ، نوع اجناس، قیمت اجناس، تعداد فروش و … متفاوت می باشد و امکان تعیین رقم دقیق برای آن وجود ندارد اما می توان اینطور بیان کرد که با توجه به آمارها تقریبا برای فروش هر جنس امکان سود تا ۵۰ درصد هزینه وجود دارد. البته این موضوع بسته به نوع جنس می تواند متفاوت باشد. همچنین از این سود هزینه هایی که در کسب و کار پت شاپ وجود دارد نیز کسر می گردد. در قسمت های بعدی تمام نکاتی که برای راه اندازی پت شاپ لازم است بدانید، بیان خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی برای راه اندازی پت شاپ

اولین قدم در راه اندازی فروشگاه حیوانات خانگی، برنامه ریزی و تعیین نقشه مسیر می باشد. دلیل این کار این است که با تمام جوانب و نکات مبهمی که امکان دارد در مسیر راه اندازی پت شاپ وجود داشته باشد، آشنا شوید و در صورت بروز هرگونه مشکل، آمادگی لازم را داشته باشید. برای تعیین نقشه مسیر خود باید پاسخ سوالات زیر را در رابطه با کسب و کار مورد نظر بدست آورید:

  1. سرمایه لازم و هزینه‌های راه اندازی پت شاپ به چه میزان است؟
  2. جامعه هدف شما کدام افراد هستند؟
  3. تا چه میزان می‌توانید برای فروش خود سود در نظر بگیرید؟
  4. بهترین اسم برای تجارت شما کدام است؟
  5. بهترین مکان برای کسب و کار شما کجا می‌تواند باشد؟

در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر این سؤالات را بررسی نماییم.

سرمایه لازم و هزینه‌های راه اندازی پت شاپ

موضوع بعدی که باید برای راه اندازی پت شاپ خود در نظر داشته باشید، موضوع سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی این کسب و کار می باشد. این هزینه و سرمایه بسته به فاکتورهای مختلفی متفاوت می باشد. اولین فاکتور مربوط به نوع پت شاپ شما می باشد. پت شاپ ها در ایران ۲ نوع دارند. ۱ نوع از پت شاپ ها، پت شاپ های فیزیکی هستند که نیاز به یک مکان برای ارائه اجناس به صورت حضوری می باشند و نوع دیگر پت شاپ ها نیز به صورت پت شاپ های اینترنتی هستند که معمولا یا مشتریان از طریق وبسایت آنها خرید می کنند یا از طریق اینستاگرام و تماس تلفنی اقدام به خرید اقلام مورد نیاز خود می کنند. در قسمت زیر می توانید انواع هزینه راه اندازی پت شاپ را مشاهده نمایید:

  • هزینه رهن و اجاره مغازه پت شاپ:

    اولین هزینه ای که باید برای راه اندازی پت شاپ در نظر داشته باشید، هزینه رهن و اجاره مغازه می باشد. این هزینه بسته به متراژ و محل مغازه بسیار می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در شهر تهران با یک نگاه به سایت ایران فایل متوجه می شویم که در صورتی که بخواهیم مغازه ای بدون اجاره و به صورت رهن کامل و از متراژ ۱۰ تا ۵۰ متر اجاره کنیم، گزینه های مختلفی از ۹۰ میلیون تومان رهن کامل تا ۲ میلیارد تومان رهن کامل (سال ۱۴۰۰) پیش روی خود خواهیم داشت. در پت شاپ های اینترنتی یا آنلاین، این هزینه وجود ندارد.

  • هزینه اخذ مجوز کسب:

    دومین هزینه راه اندازی این کسب و کار مربوط به اخذ مجوز کسب می‌باشد.

  • هزینه تبلیغات و بازاریابی:

    هزینه بعدی می‌تواند هزینه تبلیغات و بازاریابی باشد که جزء لاینفک هر کسب و کاری است. در این مورد نیز به هر میزان سرمایه قرار دهید می‌تواند کمک‌کننده باشد. البته در صورتی که مکان مغازه خوب باشد می‌تواند به خودی خود در جذب مشتری کمک‌کننده باشد.

  • هزینه تهیه اجناس مغازه:

    هزینه بعدی در مورد تهیه اجناس مغازه است که بسته به سرمایه شما می‌تواند متفاوت باشد. نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که به دلیل رقابت بالا در صنف پت شاپ احتمالا نیاز دارید که در ابتدا مجموعه کاملی از ملزومات حیوانات خانگی را برای مغازه خود تهیه نمایید.

این ۴ مورد جزو هزینه‌های اصلی راه اندازی تجارت شما به حساب می‌آیند البته ممکن است خرده هزینه‌هایی نیز وجود داشته باشند اما در مقابل این هزینه‌ها ناچیز هستند.

بازار هدف پت شاپ

در تجارت پت شاپ، مشتریانی که دارای خصوصیاتی همچون خونسردی، فهم بالا و عشق به حیوانات هستند، مشتریان ارزشمندی می باشند. یک مشتری خوب برای پت شاپ از حیوانات به خوبی پرستاری می کند و برای آموزش آن وقت می گذارد و همچنین می داند که آن حیوان به دنبال چیست و همیشه در حال یادگیری اصول نگهداری از حیوانات است. به همین دلیل می توان گفت بازار هدف پت شاپ ها در ایران افرادی هستند که بسیار به حیوانات خود می رسند و حیوانات را دوست دارند. اینگونه افراد به صورت متوالی برای حیوانات خود از پت شاپ ها خرید می کنند.

نکته ای که در مورد بازار هدف این صنف جالب است بدانید این است که شما می توانید توقع یک خرید متوالی و همیشگی و مشتریان وفاداری را در صورت کار کردن به صورت اصولی و درست داشته باشید.

انتخاب نام مناسب برای پت شاپ

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید در زمینه راه اندازی پت شاپ در نظر داشته باشید، موضوع انتخاب نام و برند کسب و کار شما است. دلیل اهمیت این موضوع این است که با انتخاب یک نام خوب برای پت شاپ شما امکان این که در ذهن مخاطب مانده و مشتری وفادار برای کسب و کارتان ایجاد کنید بسیار بالاتر می باشد.

لوازم مورد نیاز پت شاپ

یکی دیگر از مواردی که برای راه اندازی پت شاپ حائز اهمیت است، تهیه اجناس و ملزومات حیوانات برای ارائه، می باشد. برای این کار در ابتدا لازم است که یک لیست از اجناسی که لازم دارید درست کنید و پس از آن اقدام به تهیه آن ها نمایید. در قسمت زیر می توانید لیستی از مواردی که می توانید برای یک پت شاپ در نظر بگیرید، ببینید:

این ها تنها تعدادی از مهم ترین اقلام مورد نیاز برای پت شاپ می باشد و تجهیزات لازم بسته به این که ملزومات چه نوع حیوانی را نیاز دارید، متفاوت است.

مغازه مناسب برای راه اندازی پت شاپ

در صورتی که قصد راه اندازی پت شاپ اینترنتی به تنهایی را نداشته باشید و بخواهید به صورت حضوری نیز فروش داشت باشید، لازم است در مورد بهترین مغازه برای راه اندازی پت شاپ نیز تحقیق کنید. برای هر تجارتی محل فروشگاه یا مغازه می تواند به معنی موفقیت یا شکست کل کسب و کار به حساب آید. در راه اندازی پت شاپ نیز این قانون وجود دارد.

برای انتخاب بهترین موقعیت مغازه لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • شلوغی و رفت و آمد بالا:

    خیابان های شلوغ و مراکز خرید معمولا دیده شدن کسب و کارتان را تضمین می کنند. ولی احتمالا مغازه هایی که در اینجور مناطق قرار می گیرند از قیمت بالایی برخوردارند. سعی کنید پیش از گرفتن مغازه به محل آن بروید و میزان رفت و آمد آن را کنترل کنید.

  • قابلیت دسترسی و جای پارک خودرو:

    قابلیت دسترسی یکی از مهم ترین موارد برای انتخاب محل مغازه می باشد. دلیل این امر این است که مشتری باید بتواند به هر طریقی به پت شاپ شما دسترسی داشته باشد. حال می خواهد از طریق مترو، اتوبوس، تاکسی و … باشد یا از طریق خودرو شخصی که در این صورت اگر جای پارک خودرو برای او وجود نداشته باشد احتمالا به پت شاپ شما نخواهد آمد و از آن رد خواهد شد.

  • منطقه بازار پت شاپ ها:

    با اینکه شاید به نظر متناقض به نظر آید ولی زمانی که چند کسب و کار بازار یک صنف را در منطقه ای تشکیل می دهند، در صورت راه اندازی کسب و کارتان در آن محل و همان صنف درآمد بالایی را تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال در شهر تهران بازار پت شاپ ها در خیابان ایرانشهر می باشد. همچنین در ابتدای کسب و کار شما وقتی هنوز شناخته شده نیستید با انتخاب منطقه بازار صنف خود می توانید از بازاریابی که دیگر رقبای شما در صنف شما انجام داده اند استفاده نمایید.

  • میزان دید مغازه:

    مورد دیگری که برای انتخاب بهترین مغازه برای راه اندازی پت شاپ حائز اهمیت است، موضوع دید مغازه می باشد. دلیل این امر این است که در صورتی که مغازه شما دید کافی نداشته باشد، مشتری اصلا شما را نمی بیند که بخواهد وارد فروشگاه شما شود.

دریافت جواز کسب برای پت شاپ

در حالت عادی در راه اندازی هر کسب و کاری نیاز است که در ابتدا برای اخذ پروانه کسب به اتحادیه آن صنف در شهر محل کسب و کار مراجعه شود و با داشتن مدارک و شرایط مورد نیاز برای اخذ جواز کسب اقدام شود. متاسفانه این موضوع برای صنف پت شاپ کمی با مشکل روبرو است و متاسفانه صنف مشخصی برای فروشگاه های ملزومات حیوانات خانگی وجود ندارد. به همین دلیل موضوع اخذ پروانه کسب پت شاپ ها به نزدیک ترین اتحادیه صنف در محل آن کسب و کار ارجاع داده می شود. در حال حاضر وظیفه اهدا پروانه کسب در شهر تهران بر عهده اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران قرار دارد. البته این موضوع در شهرهای دیگر ممکن است متفاوت باشد. همچنین قوانین خاصی برای اخذ مجوز وجود دارد که متقاضی مجوز باید رعایت نماید. در قسمت زیر می توانید مهم ترین شرایط و مدارک لازم برای اخذ مجوز پت شاپ را مشاهده نمایید:

همراه داشتن اصل تمام مدارک فوق الزامی است.

اطلاعات تماس اتحادیه صنف فروشندگان پرندگان و ماهی تهران را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

تلفن تماس

۰۲۱-۸۸۳۰۸۲۲۲ , ۰۲۱-۸۸۳۰۲۲۴۷ , ۰۲۱-۸۸۸۶۳۰۸۶

آدرس

خیابان مطهری – خیابان سلیمان خاطر (روبروی سازمان تعزیرات حکومتی) خیابان اورامان، پلاک ۳۴، واحد ۱۰۵

وبسایت

ایمیل

تبلیغات و بازاریابی برای پت شاپ

با افزایش تعداد پت شاپ های فیزیکی و اینترنتی مطمئناً رقابت در این صنف بسیار زیاد می شود و برای باقی ماندن در دور رقابت لازم است که بازاریابی و تبلیغات درستی را انجام دهید. اولین پیشنهاد ما به شما راه اندازی یک وبسایت برای کسب و کارتان است تا با این کار بتوانید علاوه بر کسب درآمد از مشتریان حضوری به صورت آنلاین نیز درآمد داشته باشید. البته وبسایت نیز در ابتدا مانند مغازه تا مدتی درآمدی برای شما نخواهد داشت ولی در بلندمدت می تواند به پیشرفت کار شما کمک نماید.

سعی کنید در شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام نیز برای پت شاپ خود صفحه اختصاصی درست کنید و فعالیت نمایید تا به این صورت مردم با کسب و کار شما بیشتر آشنا شده و درآمدتان افزایش یابد.

حسابداری پت شاپ

با توجه به ازدیاد اقلام موجود در پت شاپ، احتمالا پس از راه اندازی پت شاپ خود کار مشکلی را برای حساب و کتاب کسب و کارتان داشته باشید. برای راحت تر شدنتان می توانید از یک نرم افزار حسابداری کاربردی و ساده که مخصوص صنف پت شاپ طراحی شده باشد استفاده نمایید که بتوانید تمام تمرکز خود را برای درآمدزایی بیشتر قرار دهید. شرکت مشاور نرم افزار محک این موضوع را مد نظر قرار داده و برای راحتی شما عزیزان نرم افزار حسابداری مختص کسب و کار شما طراحی نموده است. در قسمت زیر می توانید تعدادی از امکانات نرم افزار حسابداری پت شاپ محک را مشاهده نمایید:

  • امکان تعریف انواع محصولات موجود در فروشگاه بر اساس ویژگی‌های مختلف
  • امکان صدور آنی فاکتور فروش و درج عبارات مربوطه در آن
  • امکان لحاظ تخفیف بر روی محصولات به هنگام حراج‌های فروشگاه
  • امکان جستجوی سریع و آسان محصولات بر اساس: نام، کد و…
  • امکان محاسبه و تعیین باقی‌مانده پول مشتری و عودت وجه
  • هشداردهنده‌ی کسری موجودی کالا
  • امکان انبارگردانی موجودی کالای انبار و فروشگاه و به‌روزرسانی آن به‌صورت خودکار
  • امکان ارسال پیامک به مشتریان در هنگام صدور فاکتور و یا مناسبت‌های مختلف
  • امکان بررسی و مشاهده سود حاصل از هر فروش

برای آشنایی بیشتر و خرید این محصول شگفت انگیز می‌توانید از طریق دکمه زیر اقدام نمایید:

سوالات متداول در زمینه راه اندازی پت شاپ

مهم‌ترین نکاتی که باید در این زمینه در نظر داشته باشید شامل بررسی حداقل سرمایه لازم برای راه اندازی فروشگاه لوازم جانبی، بهترین مکان برای راه اندازی این تجارت، اخذ مجوز کسب، تهیه ملزومات حیوانات خانگی و حسابداری پت شاپ می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*