آموزش راه اندازی گل فروشی

راه اندازی گل فروشی می تواند بسیار لذت بخش اما در عین حال می تواند نفس گیر باشد. در ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که راه اندازی گل فروشی مانند راه اندازی هیچ نوع کسب و کار دیگر نیست و می تواند کمی سخت تر باشد. شاید اینطور به نظر آید که قصد داریم شما را از راه اندازی این تجارت منصرف کنیم ولی اصلاً اینطور نیست و دقیقاً برعکس قصد ما این است که با ارائه اطلاعات کافی در زمینه راه اندازی فروشگاه گل و گیاه زمینه ساز سود آوری و موفقیت کسب و کار شما شویم.

آشنایی با شغل گل فروشی

به طور کلی گلفروشی شامل اجاره یک محل برای فروش گل می شود. همچنین گلفروشی ها معمولا در زمینه گل آرایی و ارائه گل برای مجالس نیز فعالیت می کنند. در صورتی که شما نیز به گل و گیاه و گل آرایی علاقه مندید احتمالا این شغل برای شما مناسب خواهد بود. از پیش نیاز های راه اندازی گل فروشی آشنایی با انواع گل ها و نحوه نگهداری از آن ها می باشد. پیشنهاد می کنیم در صورتی که تا بحال تجربه کار با گل و گیاهان و گلفروشی را نداشته اید، سعی کنید یا در دوره های آموزشی مربوط به این کار شرکت کنید یا مدتی را در گلفروشی های دیگر کار کنید تا با این صنف آشنایی کافی بدست آورید. دلیل این امر این است که در صورت عدم آشنایی با نحوه نگهداری از گل ها می تواند ضررهای بسیاری برای شما به وجود آید.

آیا راه اندازی گل فروشی کار سختی است؟

تمام کسب و کارها به اندازه ای سختی برای راه اندازی را دارا می باشند ولی در صورتی که شما آشنایی کافی با گل ها داشته باشید تقریباً می توان گفت تأسیس یک گلفروشی برای شما کار ساده ای خواهد بود.

میزان درآمد گل فروشی

یکی از موضوعات جذابی که در مورد گل فروشی به چشم می آید، درآمد و حاشیه سود بالای آن در کشور ایران است. همانطور که در قسمت های قبل نیز بیان نمودیم شغل گلفروشی شغل سختی است و نیاز به کارهای عملی بسیاری دارد. همچنین خلاقیت نیز می تواند تأثیر بسزایی در میزان درآمد مغازه گلفروشی داشته باشد. موارد دیگری که در درآمد یک گلفروشی تأثیرگذار خواهد بود شامل متراژ مغازه گلفروشی، موقعیت مکانی فروشگاه گل و گیاه، نوع گل هایی که در گل فروشی به فروش می روند، خدمات دیگری که در این گل فروشی ارائه می شود، زیبایی فروشگاه گلفروشی، میزان تبلیغات و بازاریابی هستند. برای محاسبه درآمد و حاشیه سود یک گل فروشی باید هزینه های این گل فروشی را بدست آورید. به طور معمول در سطح جهانی درآمد یک گلفروشی شامل ۷۰ درصد هزینه انجام شده برای جنس فروخته شده می باشد.

برنامه‌ریزی برای راه اندازی گل فروشی

برای شروع راه اندازی هر کسب و کاری، اولین کاری که بهتر است انجام دهید، برنامه ریزی و تعیین نقشه مسیر می باشد. برای راه اندازی گل فروشی نیز بهتر است از پیش با تمام نکات و شرایط لازم آشنایی داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل آمادگی داشته باشید. برای راه اندازی اصولی گل فروشی لازم است پاسخ سوالات زیر را بدانید:

  1. سرمایه لازم و هزینه‌های راه اندازی گل فروشی به چه میزان است؟
  2. جامعه هدف شما کدام افراد هستند؟
  3. تا چه میزان می‌توانید برای فروش خود سود در نظر بگیرید؟
  4. بهترین اسم برای تجارت شما کدام است؟
  5. بهترین مکان برای کسب و کار شما کجا می‌تواند باشد؟

در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر این سؤالات را بررسی نماییم.

سرمایه لازم و هزینه‌های راه اندازی گل فروشی

یکی دیگر از اصلی ترین موضوعاتی که باید برای راه اندازی گل فروشی در نظر داشته باشید، مبحث سرمایه لازم برای راه اندازی گلفروشی می باشد. یکی از اصلی ترین هزینه های راه اندازی گل فروشی مربوط به هزینه ودیعه و اجاره مغازه گل فروشی می باشد. عمده هزینه های دیگر راه اندازی گلفروشی شامل مواردی همچون تجهیزات تهویه هوا برای خنک نگه داشتن گل ها، هزینه خرید عمده گل ها و تجهیزات گل آرایی (مانند رمان، گلدان، سیم گل و مواد نگه دارنده) می شود. همچنین در صورتی که برای گلفروشی خودتان امکان تحویل درب منزل را در نظر گرفته باشید، هزینه پیک و وسیله تحویل گل را نیز باید در نظر بگیرید. البته از طریق خرید کمتر گل در ابتدا می توانید از هزینه اولیه راه اندازی کسب و کارتان بکاهید. همچنین هزینه دیگری که باید برای راه اندازی گل فروشی در نظر داشته باشید، هزینه اخذ مجوز کسب می باشد. معمولا هزینه اخذ پروانه کسب گل فروشی در حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون هزینه در بر خواهد داشت.

بازار هدف گل فروشی

بیشتر مردم برای مراسم ها و مناسبات اقدام به خرید گل می کنند و اکثر این افراد گل های خریداری شده را به دیگران هدیه می دهند حتی ممکن است مناسبتی نیز وجود نداشته باشد. در صورتی که مکان مغازه گل فروشی شما در مناطقی با خانوارهای مرفه تر، امکان فروش بیشتر گل برای شما بالاتر می باشد.

تا چه میزان می‌توانید برای فروش خود سود در نظر بگیرید؟

درآمد یک گل فروشی بر اساس سود بر روی فروش گل و گل آرایی می باشد. قیمت فروش گل ها بسته به شرایط مختلف مانند محل مغازه می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در یکی از مناطق تهران با خانوارهایی با سطح مالی متوسط می توان یک شاخه گل رز قرمز را از گل فروشی در این محل به قیمت ۲۰ هزار تومان (در سال ۱۴۰۰) خریداری کرد. در صورتی که سود ۵۰ درصدی برای این هزینه در نظر بگیریم بدان معناست که ۱۰ هزار تومان از قیمت فروش این گل فروشی سود می باشد.

برای افزایش میزان درآمد گل فروشی می توانید برای مناسبت ها برنامه ریزی داشته باشید و به صورت مستمر با مشتریان در ارتباط باشید. همچنین می توانید در کنار فروش گل به فروش اقلام دیگر از جمله گلدان و اقلام تزئینی درآمد بیشتر داشته باشید.

انتخاب نام مناسب برای کسب و کار گل فروشی

یکی دیگر از مهم ترین مسائل برای راه اندازی گل فروشی انتخاب نام تجارت شماست. دلیل این امر این است که با انتخاب نام مناسب می توانید در ذهن مشتری باقی مانده و فروش های بیشتری را تجربه نمایید.

آموزش های لازم برای راه اندازی گل فروشی

شغل گل فروشی یکی از معدود مشاغلی است که خلاقانه است که لزومی به تحصیلات آکادمیک ندارد. بسیاری از افراد از طریق کار کردن در این حوزه تجربه به دست می آورند. با این حال می توانید در دوره های به خصوصی که بسیاری از موسسات ارائه می کنند شرکت کنید. مانند موسسه گل آرایی فلوآرت.

https://floart.ir/

مغازه مناسب برای راه اندازی گل فروشی

یکی دیگر از مهم ترین موضوعات در زمینه تأسیس گل فروشی انتخاب مغازه مناسب برای گل فروشی می باشد. محل مغازه شما کلید موفقیت کسب و کارتان است. یکی از موضوعاتی که برای انتخاب محل مغازه گل فروشی باید در نظر بگیرید میزان دید مغازه می باشد. با دید بالای مغازه تعداد مشتریان شما بالا رفته و به در ذهن مشتری ماندن برند شما یاری می رساند.

مورد بعدی که باید در نظر داشته باشید، میزان به اصطلاح پاخور یا همان رفت آمد در محوطه مغازه می باشد. این موضوع نیز می تواند به بیشتر شدن مشتریان مغازه شما کمک کند.

مورد دیگری که در قسمت های قبل نیز به آن اشاره کردیم، سطح مالی خانوارها در محل مغازه گل فروشی می باشد. هرچه سطح مالی محله بالاتر باشد تعداد دفعاتی که مشتریان از مغازه شما خرید میکنند بالاتر می رود و به همین دلیل نیز است که میزان درآمد شما بالاتر خواهد رفت.

تهیه و نگهداری گل برای راه اندازی گل فروشی

مبحث مهم دیگری که برای راه اندازی گل فروشی حائز اهمیت است، موضوع خرید گل و تجهیزات لازم گل آرایی برای مغازه گل فروشی شما است. برای این کار معمولا گل فروشی ها هر چند روز یک بار اقدام به خرید دوباره گل برای مغازه هایشان می کنند. بهترین راه تهیه گل برای مغازه گل فروشی اقدام از طریق بازارهای گل که به صورت عمده گل ارائه می کنند می باشد. به عنوان مثال در شهر تهران بازار گل محلاتی یکی از معروف ترین بازار های گل می باشد. در مورد نگه داری از گل ها نیز مهم ترین مسئله ای که باید در نظر داشته باشید دمای محیط می باشد. برای عمر بیشتر گل ها بهتر است مغازه شما همیشه خنک باشد. همچنین سعی کنید آموزش های لازم در رابطه با نگهداری از گل ها ببینید. در قسمت زیر می توانید ۱۰ نمونه از گل هایی که ممکن است برای مغازه گل فروشی بکار روند، را ببینید:

دریافت جواز کسب برای گل فروشی

قدم بعدی در راه اندازی گل فروشی، اخذ مجوز کسب برای این کسب و کار می باشد. برای این کار باید در ابتدا به سامانه اصناف مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید و پس از آن با داشتن شرایط و مدارک مورد نیاز به اتحادیه گل فروشان در محل مغازه خود مراجعه نموده و مراحل را تا انتها ادامه دهید و جواز کسب گل فروشی خود را دریافت نمایید. در قسمت زیر می توانید مدارک مورد نیاز برای اخذ جواز کسب گل فروشی را مشاهده نمایید:

در قسمت زیر می توانید وبسایت سامانه اصناف را مشاهده نمایید:

https://iranianasnaf.ir/

در قسمت زیر نیز می توانید اطلاعات تماس اتحادیه گلفروشان تهران را مشاهده نمایید:

تلفن تماس

۰۲۱-۸۸۷۱۹۸۷۵

آدرس

تهران – سید جمال الدین اسد آبادی (یوسف آباد) – خیابان هجدهم – پلاک ۴

تبلیغات و بازاریابی برای گل فروشی

پس از راه اندازی کسب و کارتان احتمالا تا مدتی درآمد گل فروشی شما پایین خواهد بود. یکی از مواردی که به سریع تر شدن سود آوری گل فروشی شما کمک می کند، تبلیغات و بازاریابی موثر می باشد. برای این کار می توانید یک وبسایت با نام و لوگوی شخصی خود احداث کنید. همچنین می توانید در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت کنید و اقدام به برند سازی نمایید.

حسابداری گل فروشی

پس از این که گل فروشی خود را راه اندازی کردید و از طریق تبلیغات و بازاریابی به درآمد رسیدید، مطمئناً حساب و کتاب گل فروشی اهمیت ویژه ای پیدا می کند و همچنین ممکن است بدون ابزار کار مشکلی نیز باشد. برای ساده تر شدن کار خود می توانید از یک نرم افزار حسابداری کاربردی استفاده نمایید. شما با استفاده از نرم افزار حسابداری گل فروشی محک نیازی به حسابدار نخواهید داشت، زیرا این نرم افزار به طور اتوماتیک تمامی فاکتورهای فروش شما را به سند حسابداری تبدیل می‌کند. نرم افزار حسابداری گل فروشی محک بر اساس نیازمندی‌های این صنف طراحی شده است و دارای امکاناتی از قبیل: خرید و فروش، عملیات صدور فاکتور، بانک و چک، حسابداری، عملیات کالا و انبار و … می‌باشد. در قسمت زیر می توانید تعدادی از امکانات نرم افزار حسابداری گل فروشی محک را مشاهده نمایید:

  • معرفی نامحدود محصولات با ذکر جزئیات
  • گزارش گردش جزئیات یا مدیریت موجودی
  • تولید هم‌زمان و امکان سفارش گیری
  • محاسبه بهای تمام شده کالای آماده فروش
  • مدیریت موجودی گل فروشی
  • قابلیت ادغام با فروشگاه اینترنتی
  • امکان تعریف انواع محصولات موجود در فروشگاه بر اساس خصوصیت‌هایی نظیر: نام، رنگ و …
  • امکان صدور آنی فاکتور فروش و درج عبارات مربوطه در آن
  • امکان لحاظ تخفیف بر روی محصولات به هنگام حراج‌های فروشگاه
  • امکان محاسبه و تعیین باقی‌مانده پول مشتری و عودت وجه
  • هشداردهنده‌ی کسری موجودی کالا
  • امکان انبارگردانی موجودی کالای فروشگاه و به‌روزرسانی آن به‌صورت خودکار
  • امکان ارسال پیامک به مشتریان در هنگام صدور فاکتور و یا مناسبت‌های مختلف
  • امکان بررسی و مشاهده سود حاصل از هر فروش

در کنار این امکانات نرم افزار حسابداری می‌توانید بسته به نیاز خود از افزونه های نرم افزار حسابداری محک نیز استفاده نمایید. در قسمت زیر می‌توانید نام تعدادی از این افزونه ها را مشاهده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی آن ها کلیک نمایید:

  • افزونه‌ی تحلیلگر محک
  • افزونه بازارا
  • قابلیت شبکه
  • افزونه چند شرکتی یا شرکت مازاد
  • افزونه پیامک رسان

برای آشنایی بیشتر و خرید این محصول شگفت انگیز می‌توانید از طریق دکمه زیر اقدام نمایید:

سوالات متداول در زمینه راه اندازی گل فروشی

مهم‌ترین نکاتی که باید در این زمینه در نظر داشته باشید شامل بررسی حداقل سرمایه لازم برای راه اندازی گلفروشی، بهترین مکان برای راه اندازی این تجارت، اخذ مجوز کسب، تهیه گل و اجناس داخل گل فروشی، تجهیزات سرمایشی برای خنک نگه داشتن محل گل ها و حسابداری گلفروشی می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*