بارکد خوان چیست ؟

بارکدخوان

بارکدخوان یا رمزینه‌خوان، وسیله‌ای الکترونیکی است که با استفاده از آن، بارکدهای چاپ شده را مانند پویشگر می‌خوانند. این دستگاه متشکل از منبعی نوری، لنز و حسگر ترجمه نوری است. تقریباً همه بارکد خوان‌ها، حاوی یک مدار رمزگشای تحلیل تصویر داده بارکدها هستند. (به عبارتی بارکد خوان دستگاهی الکترونیکی است از طریق تابش پرتوهای فروسرخ به  بارکد روی جنس، نوع کالا و اطلاعات مربوط به جنس را تشخیص می دهد، از این وسیله در اکثر فروشگاه ها استفاده می شود)

بارکد تقریبا در تمام بخشهای زندگی ما وجود دارد. در سوپر مارکتها، بیمارستانها زندانها و حتی در خانه خودمان.

بارکدها چگونه خوانده می شوند:

بارکدها با کشیده شدن تابش کوچکی از نور روی کد چاپ شده، قابل خواندن هستند. چشمان شما تنها خط قرمزی از نور را می بیند که از بارکد خوان تابیده می شود اما چه اتفاقی در تابش و بازتاب آن نور قرمز در میان این خطوط تیره و روشن می افتد؟ قطعه ای در بارکد خوان بازتاب نور را دریافت کرده و آنرا به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کند. منبع تابش لیزر شروع به خواندن فضای خالی قبل از اولین خط مشکی می کند و این کار را تا انتهای کد انجام می دهد.

موارد استفاده از بارکد:

  1. سیستم های فروشدر سیستمهای فروش، نصب بارکد برروی کالاها و استفاده از آن برای انتقال اطلاعات کالاهای فروخته شده به کامپیوتر گامی بسیار موثر در سرعت بخشیدن به امر فروش و بالا بردن میزان کنترل و دقت در محاسبات و عملیات می باشد زیرا خطاهای ناشی از فاکتورهای انسانی حذف می گردند.
  2. انبارها: در انبارها با استفاده از بارکد، شناسایی کالاها بسیار ساده شده و نیاز به متخصصین فنی انبار را کاهش می دهد. همچنین در پایان دوره نیز عملیات انبارگردانی به سهولت و با سرعت انجام می شود. در ضمن اطلاعات موجودی کالا و موقعیت قرارگیری و مشخصات آنها همیشه در دسترس است و صدور قبوض انبار و تهیه گزارشات مورد نیاز زمان سفارش مجدد برای هر قلم کالا به راحتی از طریق کامپیوتر صورت می گیرد .
  3. خطوط تولید: درخطوط تولید کارخانجات صنعتی ازاین تکنولوژی جهت ثبت اطلاعات مختلفی نظیر مشخصات تولید، مشخصات مواد مصرفی، کنترل کیفی، زمان سنجی، نوع تولید و کنترل کارکنان تولیدی و ارائه آمارهای تولیدی استفاده می شود .

و …

انواع بارکد اسکنرها:

بارکد خوان لیزری: بارکد خوان لیزری به روش بارکد خوان قلمی عمل می کند با این اختلاف که اشعه لیزری به عنوان منبع نوری استفاده می شود و به صورت عادی به کار رفت و برگشت آینه ای یا چرخشی برای اسکن پرتوی لیزری در سرتاسر بارکد کالا به جلو و عقب می رود مثل اسکنرهای قلمی از یک دیود حساس به نور برای اندازه ی شدت نور ایجاد شده از بارکد استفاده می شود، در هر دو بارکد خوان لیزری و بارکد خوان نوری، نور ایجاد شده در بارکدخوان، سریعا اختلاف در اندازه روشنایی نمونه داده شده را بوسیله مدار دریافت کننده ی حساس به نور ، برای شناسایی تشعشعات یک سان با الگوی مدلسازی شبیه مقایسه می کند.

بارکدخوان های اپتیکن لیزری، بارکد خوان با تاباندن نور لیزر فاصله بین میله های مشکی را تشخیص داده و با پردازش فواصل کد بارکد مورد نظر را شناسایی می کند.

بارکد خوان نوری: در بارکد خوانهای اپتیکن نوری ، بارکد خوان بارکد را اسکن کرده و میله های مشکی را پردازش کرده و کد بارکد را آنالیز می کند.

بارکد خوان چند پرتو: این اسکنرها از چند خط اسکن برای خواندن بارکد استفاده می نمایند که باعث می شود بارکد مشکلی در قرائت آن به وجود نیاورد. برخی از این اسکنرها بیش از 100 خط اسکن دارند که موجب سرعت اسکن بالا فارغ از نحوه قرارگیری بارکد است و عملا یکی از خطوط بارکد مزبور را اسکن می نمایند. اسکنرهای چند پرتوه بیشتر در فروشگاهها یافت می شود. چراکه سرعت بالای اسکن و قابلیت نصب آسان آنها پاسخگوی نیاز این حوزه کاری می باشد .

بارکد اسکنر دو بعدی: بارکدهای دو بعدی برای یک دلیل استفاده می شوند: برای رمز کردن اطلاعات زیاد. تنها روش برای اسکن این بارکدها استفاده از اسکنر دو بعدی است. این اسکنرها مانند اسکنرهای Imager با عکس گرفتن از بارکد اطلاعات آن را رمزگشایی می کنند. با این تفاوت که ناحیه بیشتری را Capture می کنند. آنها می توانند بارکدهای دو بعدی و یک بعدی را در هر جهتی اسکن کنند .

بارکد اسکنر دو بعدی قادر به عکس گرفتن از تصویر یا امضاء بوده و بهترین روش برای کسب و کار سازمانها است. این اسکنرها در هر محیطی قابل استفاده هستند اما اغلب در خطوط تولیدی و صنعتی و انبارها استفاده می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*