کاغذ حرارتی ، لیبل و انواع برچسب

آشنایی با کاغذهای حرارتی:

کاغذهای حرارتی، کاغذهای رولی با کیفیت عالی و با عرض 60 و 80 میلیمتر می باشند و بطور خاص جهت تکنولوژیهای چاپ حرارتی تولید می شوند. نوع چاپ بر روی این کاغذها، بسیار باکیفیت است. در حقیقت مواد تشکیل دهنده کاغذ، طوری هستند که در مواجهه با حرارت ساطع شده از هد پرینتر، فعل و انفعالات شیمیایی مخصوصی انجام می دهند که باعث چاپ بر روی آنها می شود و در حقیقت به نوعی سوخته می شوند.

درواقع، این کاغذها زمانی که در معرض حرارت قرار می گیرند از خود واکنش نشان داده و تغییر رنگ می دهند. سطح این کاغذها، با یک ترکیب شیمیایی شامل نوعی رنگ و اسید مخصوصی پوشانیده شده است که پس از مواجه با حرارت، رنگ و اسید موجود در سطح کاغذ باهم واکنش داده و اثری رنگی را بوجود می آورند که معمولا این رنگ سیاه می باشد. ولی گاهی می توانند رنگ آبی یا قرمز نیز ایجاد کنند که این بستگی به ترکیبات اندوده شده برروی کاغذ حرارتی خواهد داشت.

زمانی که کاغذ چاپ شده در معرض اشعه UV، آب، روغن، نفت، مواد چرب و مواردی از این قبیل قرار گیرد، چاپ روی آنها محو خواهد شد. جهت مراقبت بهتر از این نوع کاغذها، باید موارد زیر را رعایت کرد:

  1.  جلوگیری از مواجهه آنها با اشعه UV، آب، روغن، نفت، مواد چرب و …
  2.  جلوگیری از مواجهه با حرارت مستقیم و زیاد
  3.  نگهداری کاغذهای فوق در محلی خشک و سرد

روش چاپ گرمایی، یک شیوه چاپ مطمئن، بدون هزینه های تعمیر و نگهداری و ساده برای کارهای چاپ جزئی است. با توجه به این خواص، این روش به طور گسترده در ماشین های تلفکس، چاپ بلیت، اتیکت قیمت و چاپ برچسب ها بکار می رود.

 

 

لیبل چیست؟

با توجه به حجم بالایی بسته ها، نیاز است در انبارهای بزرگ و کوچک بتوان به راحتی ورود و خروج بسته ها را کنترل کرد و کالا را سریع تر از انبار خارج و با نام و برند تجاری فروشنده و کد کالا به مشتری عرضه گردد و این خود مستلزم استفاده از سیستم بارکد و چاپ برچسب (لیبل) می باشد. با استفاده از برچسب می توان برای هر نوع کالا یک بارکد جداگانه تعریف کرد و از پیش آمدن اشتباه در ارسال کالا جلوگیری کرد و می توان به راحتی از میزان موجودی کالا با خبر شد. برچسب ها در انواع مختلف با کاربردهای مختلف وجود دارند. 

ریبون چیست؟

برای اینکه بتوانیم برروی انواع برچسب چاپ کنیم باید از ریبون مخصوص لیبل پرینتر استفاده کنیم و همچنین باید برای هر نوع لیبل، ریبون مخصوص خودش را استفاده کنیم تا بهترین کیفیت چاپ را بدست آوریم، باید همیشه این را در نظر داشته باشیم که از چاپ برچسب چه خواسته ای داریم. آیا ماندگاری آن مهم است؟ آیا قیمت آن مهم است؟ آیا کیفیت چاپ آن مهم است؟ همه به نوبه خود در انتخاب ریبون مناسب تاثیر به سزایی دارند. پس باید اطلاعات کامل در خصوص انواع ریبون داشته باشیم که در ذیل به اختصار توضیحاتی ارایه شده است. 

انواع ریبونها و موارد مصرف آنها:

 

  1. رزین (Resin): این نوع ریبونها کیفیت چاپ بالایی دارند و بیشتر برای چاپ بر روی لیبل های متال، پی وی سی و تایوک استفاده می گردند چون چاپ روی این لیبلها خیلی مهم بوده و سالهای سال باید بمانند. البته از این نوع ریبونها در چاپ بر روی لیبلهای دیگر هم میتوان استفاده کرد.
  2. وکس (Wax): این نوع ریبون یکی از ارزان ترین ریبونها میباشد و بیشترین استفاده را روی لیبل های کاغذی را دارد و مقاومت چندانی از نظر پاک شوندگی ندارد و در مقابل سایش و شستشو و شرایط محیطی مقاومت چندانی ندارند.
  3.  وکس و رزین (Wax & Resin): این نوع ریبونها از لحاظ مقاومت و کیفیت چیزی مابین ریبون های وکس و رزین میباشند و کیفیت چاپ بر روی همه انواع لیبل ها را دارا میباشد.
  4.  سوپر رزین (Super Resin): این نوع ریبون برای مصارف خاص بکار میرود، بیشتر برای چاپ روی لیبل اموال و پی وی سی به کار گرفته می شود و در مقابل شوینده های قوی مقاومت بیشتری دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*