مراحل دریافت کارت هوشمند ملی

مراحل دریافت کارت هوشمند ملی  (حضوری و الکترونیکی)

کارت ملی هوشمند قرار است به سند مهمی برای ما ایرانی‌ها تبدیل شود. سندی که در آن همه اطلاعات هویتی و شهروندی ایرانیان گردآوری شده و می‌توان در همه سازمان‌ها و نهادها برای شناسایی و پیگیری امور از آن استفاده کرد.
کارت هوشمند ملی را چطور دریافت کنیم؟
کارت هوشمند ملی که نسل جدید کارت‌های ملی است برای هر ایرانی به عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود. دریافت کارت هوشمند ملی دارای مراحلی است که باید آنها را یک به یک طی کنید.
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
کارت هوشمند ملی در آینده تمام اطلاعات یک فرد را در خود جای می‌دهد و دیگر لازم نیست برای هر بخش یا سازمان پرونده و کارت جدایی داشته باشید.
کارت هوشمند ملی، یک کارت دیجیتالی است که قابلت ذخیره‌کردن اطلاعات افراد از جمله اثر انگشت، اطلاعات ازدواج، اطلاعات فرزندان، مشخصات هویتی و دیگر اطلاعات ضروری را دارد. به همین خاطر هر ایرانی باید کارت هوشمند ملی دریافت کند تا مشکلی در شناسایی و تشخیص هویتش رخ ندهد.
اما چطور باید کارت هوشمند ملی را دریافت کنیم؟ در ادامه مراحل دریافت کارت‌های ملی هوشمند را با هم مرور می‌کنیم.
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی
برای دریافت کارت هوشمند ملی پر کردن فرم غیر حضوری و حضور افراد در دفاتر الزامی است. یعنی نه می‌شود کاملاً حضوری اقدامات را انجام داد و نه عملیات تماماً اینترنتی و بدون مراجعه است.
باید ابتدا به صورت اینترنتی اطلاعات را وارد کرد و سپس به صورت حضوری اقدام کرد.
 ورود به سامانه کارت هوشمند ملی
ابتدایی ترین کار برای دریافت کارت هوشمند ملی، ورود به سامانه مخصوص این کارت است. 
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
پس از ورود به سامانه باید وارد بخش ثبت‌نام جدید شوید.
در صفحه‌ی ثبت‌نام جدید فرمی به شکل زیر موجود است که باید آن را بر اساس اطلاعات شخصی و هویتی‌تان تکمیل کنید.
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
اگر ثبت نام شما برای دریافت کارت هوشمند ملی موفق باشد و واجد شرایط کارت ملی باشید، پس از ثبت اطلاعات برای شما کد رهگیری فرستاده شده و به صورت اتوماتیک وارد بخش نوبت‌گیری می‌شوید.
اگر شما واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی نباشید، پیغام «شهروند گرامی در حال حاضر شما واجد شرایط ثبت نام کارت هوشمند ملی نمی‌باشید.» برای شما نمایش داده می‌شود.
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
اگر پس از ثبت نام موفق، به صورت اتوماتیک به بخش نوبت‌گیری ارجاع داده نشدید می‌توانید از منوی «نوبت‌گیری» سامانه کارت هوشمند ملی وارد این بخش شوید و با در اختیار داشتن کد ملی و کد رهگیری به بخش نوبت‌گیری دسترسی پیدا کنید.
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
اگر کد رهگیری خود را فراموش کرده‌اید با در اختیار داشتن کد ملی و تاریخ تولد می‌توانید در منوی «بازیابی کد پیگیری» سامانه کارت هوشمند ملی، کد پیگیری ثبت نام کارت هوشمند ملی را دریافت کنید.
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
مراجعه‌ی حضوری به دفاتر پیشخوان
پس از موفقیت در ثبت‌نام اینترنتی دریافت کارت هوشمند ملی و دریافت نوبت مراجعه به دفاتر پیشخوان، باید طبق تاریخ اعلام شده در نوبت‌گیری با در دست داشتن مدارک مورد مورد نیاز که در زیر اعلام می‌شود به دفتر پیشخوان مورد نظر مراجعه کنید. درصورت عدم مراجعه در زمان مقرر، به مدت ۳ روز مجاز به نوبت‌گیری مجدد نیستید.
مدارک لازم برای مراجعه حضوری جهت دریافت کارت هوشمند ملی:
اصل شناسنامه عکس دار
کد پستی
آدرس محل سکونت
شماره تلفن ثابت و همراه
توجه داشته باشید که در همه دفاتر ثبت‌نام ، واحد عکس برداری مستقر است؛ پس پیشنهاد می شود با آمادگی برای گرفتن عکس به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید.
مشاهده وضعیت صدور کارت هوشمند ملی
برای اطلاع از وضعیت صدور کارت ملی با در دسترس داشتن کد ملی و کد رهگیری در منوی «مشاهده وضعیت» سامانه کارت هوشمند ملی اقدام کنید.
دریافت کارت هوشمند ملی یا همان کارت ملی هوشمند برای همه ایرانیان ضروری است. کارت الکترونیکی که می‌تواند اطلاعات بسیاری از یک شهروند ایرانی را در خود ذخیره کرده و خروجی‌های مختلفی از این اطلاعات به سازمان‌ها و نهادهای مختلف ارائه دهد.
 
هزینه کارت ملی هوشمند :
برای دریافت کارت هوشمند ملی و بنا به قانون بودجه سال ۱۳۹۴ جمهوری اسلامی باید مبلغ ۱۷۲ هزار ریال معادل ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان به صورت اینترنتی از طریق سامانه کارت هوشمند ملی پرداخت شود. 
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
چطور هزینه کارت ملی هوشمند را پرداخت کنیم؟
برای پرداخت هزینه کارت ملی هوشمند باید ابتدا مراحل ثبت را همانند راهنمایی عنوان شده در «کارت هوشمند ملی را چطور دریافت کنیم؟» طی کنیم تا به مرحله پرداخت برسیم. پس از کلیک بر مرحله ثبت نهایی صفحه زیر به شما نمایش داده می‌شود.
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
البته اگر پیش از این ثبت نام کرده‌اید ولی پرداخت آن را انجام نداده‌اید باید از طریق لینک «ویرایش ثبت‌نام» اقدام کرده و بعد از وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد وارد فرم خود شده و سپس با کلیک روی دکمه «ثبت نام نهایی» وارد صفحه بالا شوید.
پس از کلیک کردن روی دکمه «پرداخت اینترنتی» وارد صفحه پرداخت بانک ملی ایران می‌شوید تا هزینه ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان را پرداخت کنید. پس از پرداخت در سامانه بانک ملی و بازگشت به سامانه کارت ملی هوشمند صفحه زیر نمایش داده می‌شود. 
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
در این صفحه کد رهگیری جهت ادامه ثبت نام و کد رهگیری پرداخت بانکی را دریافت کرده و برای تکمیل مراحل کارت ملی هوشمند باید دریافت نوبت کنید. 
پس از تعیین نوبت در این سامانه به صفحه رسید منتقل می‌شوید که در آن اطلاعات ثبت نام، پرداخت و نوبت شما ارائه شده است.
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
از آنجا که ارائه رسید برای انجام مراحل تکمیلی که شامل دریافت اثر انگشت و گرفتن عکس می‌شود باید رسید را ارائه دهید، در این صفحه دکمه چاپ را بزنید تا وارد صفحه قابل چاپ مانند شکل زیر شوید.
مراحل دریافت کارت هوشمند ملی : حضوری و الکترونیکی
نکاتی که قبل از مراجعه باید به آنها توجه کرد
۱- هنگام مراجعه باید رسید فوق را ارائه دهید.
۲- هنگام مراجعه از شما عکاسی می‌شود، پس برای این کار آماده باشید زیرا عکاسی برای یک‌بار انجام می‌شود.
۳- هنگام ثبت نام باید اصل شناسنامه خود را به همراه داشته باشید.
۴- افراد ۱۵ ساله و کسانی که هنوز شناسنامه عکس‌دار ندارند، قبل از مراجعه باید ابتدا شناسنامه خود را در دفاتر ثبت احوال عکس‌دار کرده و سپس برای تکمیل مراحل دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.
۵- از پرداخت وجه به مراکز تکمیل مراحل ثبت کارت ملی هوشمند خودداری کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*