قانون ترک کار چیست؟ عواقب ترک کار

به عملی که در آن فرد بدون استعفا یا اطلاع قبلی به کارفرما کار فعلی خود را ترک می‌کند ترک کار می‌گویند. بر اساس قانون در یک قرارداد رسمی بین کارگر و کارفرما، کارگر این حق را ندارد بدون دلیل کار خود را ترک کند در غیر این صورت مشمول قانون ترک کار می‌شود و کارفرما می‌تواند علیه او شکایت کند. در این مقاله با قانون ترک کار و نکات مهم آن آشنا می‌شویم.

ترک کار چیست؟

قانون ترک کار چیست؟ همانطور که می‌دانیم هنگامی که دو نفر با هم قرارداد امضا می‌کنند از لحاظ قانونی در برابر مفاد آن مسئولیت و تعهد دارد. این موضوع در میان تمامی قراردادها صدق می‌کند. در قراردادهای مربوط به قانون کار نیز هرگاه بین کارگر و کارفرما قرارداد کاری برای مدت موقت منعقد شده باشد، هیچ یک از دو طرف قرارداد به‌تنهایی حق فسخ آن را ندارد. ترک کار عبارت است از فسخ یکطرفه قرارداد کار از طرف کارگر بدون رعایت تشریفات مربوط به قطع همکاری. در این حالت اگر فردی بدون اعلام قبلی محل کار خود را ترک کند و کارش را انجام ندهد مشمول قانون ترک کار می‌شود باید عواقب قانونی ترک کار را متحمل شود.

مراحل قانونی و اصولی ترک کار

برا اساس ماده 25 قانون کار، کارگر و کارفرما بعد از امضا قرارداد حق فسخ یک طرفه قرارداد را ندارند به عبارتی همانطور که کارفرما نمی‌تواند مفاد قرارداد را نقض کند و حقوق کارگر را ندهد کارگر نیز نمی‌تواند به صورت ناگهانی کار خود را ترک کند. هنگامی که یک کارگر قصد ترک کار را دارد می‌بایست به نکات مهمی توجه کند و مراحلی را طی کند تا قصد او جنبه قانونی داشته باشد.

  1. کارگر می‌بایست دو الی چهار هفته پیش از ترک کار، استعفای خود را به کارفرما اطلاع دهد. تا کارفرما مهلت جذب نیرو جدید را داشته باشد.
  2. کارگر باید طی یک نامه رسمی و به صورت مکتوب استعفا خود را همراه با علت به کارفرما ارائه دهد. تا کارفرما از قصد شما اطلاع پیدا کنید.
  3. باید به این نکته توجه کنید که استعفا مطابق با قوانین داخلی شرکت باشد چرا که هر شرکت قوانین خاص خود را دارد.
  4. بر اساس قانون کار، اگر کارگر 15 روز بعد از زمان استعفا از آن پشیمان شود، می‌تواند استعفا خود را پس بگیرد و مجدد مشغول به کار شوید.

قوانین ترک محل کار

مهم‌ترین قانونی که در آن به موضوع ترک کار پرداخته شده است ماده 21 قانون کار است. در ماده 21 قانون کار شرایطی که بر اساس آن قراردادهای کاری خاتمه می‌یابند زمانی است که کارگر:

  • فوت کند.
  • بازنشسته شود.
  • از کار افتاده شود.
  • استعفا دهد.

البته در در مواقع زیر هم قرارداد خاتمه می‌یابد.

  • اگر مدت زمان قرارداد کار که برای مدت معینی بود تمام شود و قرارداد به صورت صریح یا ضمنی تمدید نشود.
  • اتمام کار در قراردادهایی که برای انجام کار مشخصی منعقد شده باشند.

عواقب ترک کار

تا زمانی که به صورت اصولی و با استعفای کتبی کار خود را ترک کنید کارفرما این حق را نخواهد داشت شما را از این کار منع کند. اما چنانچه بدون دلیل و اطلاع قبلی کار خود را ترک کنید طبق قانون ترک کار، شرکت محل کار شما این حق را دارد علیه شما شکایت کند. در سال 1390 وزارت کار دستورالعمل و بخشنامه‌ای در رابطه با مقررات ترک کار صادر کرد که بر اساس بندهای چهارم و پنجم این بخش‌نامه، اگر کارگر محل کار خود را بدون اطلاع قبلی و استعفای رسمی ترک کند، مستحق دریافت مزایای پایان کار و حق سنوات نخواهد بود.

مطابق با ماده 24 قانون کار حق سنوات مبلغی است که کارفرما در پایان هر سال موظف به پرداخت آن است. این مبلغ با حقوق یک ماه کارگر برابر است. البته بندهای چهار و پنج بخش نامه مربوط به قانون ترک کار در اسفند سال 1395 باطل اعلام شد و کارفرما موظف است مزایا پایان کار و حق سنوات کارگر را تا زمانی که کارگر برایش کار کرده را به صورت کامل پرداخت کند.

تفاوت غیبت کاری با ترک کار چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تفاوت غیبت کاری با ترک کار چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است که با مغهوم غیبت کاری آشنا شویم. حاضر نشدن در محل کار به معنی انصراف یا ترک کار نیست در برخی از موارد کارگر ممکن است به دلیل مشکل یا بیماری یا دلایل مختلف نتواند به موقع در محل کار حاضر شود و این موضوع را به کارفرما اطلاع دهد. به این این عمل که فرد انجام می‌دهد غیبت کاری گفته می‌شود.

بر اساس بند سوم دستورالعمل شماره ۱۷ وزارت کار و امور اجتماعی: «تفاوت غیبت با ترک کار در این است که در غیبت قصد فسخ قرارداد وجود ندارد.» قانون ترک کار

درواقع می‌تواند گفت که تفاوت اصلی غیبت کاری با ترک کار در نیت و قصد فرد از عدم حضور در محل کار است. در صورتی که تنها به علت مشکل پیش آمده امکان حضور در محل کار را نداشته باشید این به منزله غیبت کاری است اما در صورتی که غیبت طولانی باشد و قصد نیت شما عدم همکاری و استعفا باشد به منزله ترک کار می‌باشد. مرجع بررسی و حل اختلاف بین کارگر و کارفرما در رابطه با قانون ترک کار اداره کار می‌باشد.

تفاوت خاتمه قرارداد کار و ترک کار چیست؟

از موضوعات مهم دیگری که باید به آن توجه داشت تفاوت میان خاتمه قرارداد کار و ترک کار است. هنگامی که قراردادی میان کارگر و کارفرما منعقد می‌شود این قرارداد برای مدت مشخصی است بعد از اتمام این مدت، قرارداد به اصطلاح خاتمه می‌یابد. اما در قانون ترک کار، کارگر بدون هیچ اطلاعی به کارفرما محل کار خود را ترک می‌کند.

نحوه شکایت کارفرما از ترک کار

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم بر اساس قانون ترک کار در صورتی که کارگر بدون اطلاع قبلی و بدون دلیل محل کارش را ترک کند کارفرما این حق را دارد که از او شکایت کند. مرجع اصلی شکایت برای این موضوع اداره کار و رفاه اجتماعی است. از آنجایی که کارفرما شاکی پرونده است باید برای اثبات ادعای خود مدارک لازم (مدارک مربوط به ورود و خروج، قرارداد کارگر و کارفرما، بیمه‌های پرداخت شده و…) را به اداره کار ارائه دهد. بعد از ارائه مدارک و شواهد کافی فرایند رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود و حکم نهایی مینی بر ترک کار یا عدم ترک کار کارگر صادر می‌شود.  

از طرفی این احتمال نیز وجود دارد که کارگر به دلایلی برای چند روز غیبت داشته باشد اما قصد استعفا نداشته باشد و کارفرما این مسئله را به عنوان ترک کار تلقی کند در این حالت کارگر می‌تواند علیه کارفرما به دلیل نقض قانون ترک کار به اداره کار شکایت کند.

سخن آخر

همانطور که می‌دانیم ترک کار اغلب در شرایطی صورت می‌گیرد که کارگر از شرایط کاری خود راضی نباشد یا با مشکلات زیادی رو به رو شود. اما از آنجایی که ترک کار بدون استعفا یا اطلاع قبلی عواقب قانونی برای کارگر به همراه خواهد داشت آشنایی با قانون ترک کار و نکات مهم مربوط به آن کمک خواهد کرد در پروسه استعفا و ترک کار به مشکل نخورد.

منبع: personio

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*