راه اندازی طباخی | 0 تا 100 راه اندازی مغازه کله پزی

بسیاری از افراد تنها با یک بار خوردن کله پاچه شیفته آن می‌شوند. کله پاچه یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که افراد زیادی را مجذوب خود کرده است. اگر چرخی در شهر زده باشید مغازه‌های زیادی را خواهید دید که در آن کله پاچه طبخ می‌شود. راه اندازی طباخی ایده‌ای عالی جهت شروع یک کسب و کار پر سود است. در این مقاله از گروه فروشگاه حسابداری شباهنگ به بررسی مراحل راه اندازی طباخی می‌پردازیم با ما همراه باشید.

آشنایی با شغل طباخی

طباخی کسب و کاری است که در آن انواع کله پاچه و سیرابی سرو می‌شود. کله پاچه از پختن سر و پاهای گوسفندان تهیه می‌شود. اجزای دیگر کله پاچه شامل: زبان، بناگوش، مغز، گوشت صورت و پاچه‌ها است. آب این غذا که به عنوان سیرابی شناخته می‌شود، به عنوان پیش غذا همراه با نان خورده می‌شود. نوع طبخ کله پاچه نیز به صورت دیزی بوده و معمولاً طباخ از غروب ساعت 6 عصر شروع به پخت کله پاچه می‌کند تا بتواند آن را برای ساعت 4 صبح آماده کند. چرا که بهترین زمان برای صرف کله پاچه صبح است و دلیل آن نیز کلسترول و چربی زیاد این غذا است.

مروری بر تاریخچه کله پاچه

تاریخچه کله پاچه، این غذای سنتی ایرانی، به چهار هزار سال پیش برمی‌گردد. گروهی از هیئت باستان شناسی ایران و ایتالیا در استان خراسان شمالی دو گور باستانی که در هرکدام یک دست کله پاچه گذاشته شده بود کشف کرده‌اند. این باستان شناسان معتقد بودند که احتمالاً کله پاچه غذای مورد علاقه‌ی اجساد داخل گورها بوده است. طبق برآورد اولیه تخمین زده می‌شود که این گورها بین 3700 تا 4200 سال قدمت داشته باشند. علاوه بر این کاسه‌های کشف شده در کنار بقایای سر گوسفندان نیز نشان دهنده ارادت ایرانیان نسبت به این غذای خوشمزه است.

انواع طباخی چه می‌دانید؟

مغازه‌های طباخی به سه دسته کله‌پزی و سیرابی‌فروشی، سیرابی‌فروشی و عمده‌فروشی کله‌پزی و سیرابی‌فروشی تقسیم می‌شوند. اکثر افرادی که قصد ورود به این شغل را دارند مغازه کله‌پزی و سیرابی‌فروشی را انتخاب می‌کنند چرا که مشتریان بیشتر و درآمد بالاتری دارد. در اتحادیه صنف طباخان نیز برای این سه رسته شغلی مجوز صادر می‌شود.

مراحل راه اندازی طباخی

امروزه اکثر افرادی که در پروسه راه اندازی کسب و کار قرار می‌گیرند، با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند. زیرا راه اندازی یک کسب و کار مراحل متعددی دارد که می‌بایست با آن‌ها آشنا بود. همانطور که می‌دانیم طباخی کسب و کاری است که با تغذیه و سلامتی مردم ارتباط دارد، از این رو مراحل راه اندازی آن با سایر کسب و کارها متفاوت است. برای راه اندازی طباخی یا راه اندازی کله‌پزی باید مراحل متعددی را طی کنید. در ادامه به بررسی مراحل راه اندازی طباخی یا کله‌پزی می‌پردازیم.

مرحله یک: برنامه‌ریزی برای کسب وکار

اولین و مهم‌ترین مرحله در راه اندازی طباخی برنامه‌ریزی برای شروع کار است. شما باید در این مرحله اهداف خود را تعیین کنید و مسیر رسیدن به آن‌ها را مشخص کنید. هر چه برای این مرحله زمان زیادی اختصاص دهید و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید، در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد. در این مرحله موضوعات مختلف مطرح می‌شوند که برخی از این موضوعات شامل موارد زیر است:

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • تحقیقات بازار

شما با تحقیق و بررسی پیرامون هر یک از موضوعات بالا می‌توانید برنامه‌ریزی مناسبی برای راه اندازی طباخی داشته باشید و در مواجه با چالش‌ها و مشکلات احتمالی آینده بهترین عملکرد را داشته باشید.

مرحله دو: انتخاب نام مناسب برای طباخی

بعد از اینکه برنامه‌ریزی مناسبی برای کسب و کار خود انجام دادید و اهداف خود را مشخص کردید بهتر است که نام مناسب نیز برای مغازه طباخی نیز انتخاب کنید. نام مناسب نشان دهنده هویت یک کسب و کار است از این رو باید در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید. برخی از ویژگی‌های نام مناسب برای راه اندازی طباخی عبارت‌اند از:

  • جذاب و گیرا باشد.
  • تلفظش سخت نباشد.
  • ترجیحاً کوتاه باشد.
  • به خاطر سپردنش راحت باشد.
  • با نوع کسب و کار شما در ارتباط باشد.

مرحله سه: تأمین سرمایه اولیه راه اندازی طباخی

اکنون که تصمیم خود را برای راه اندازی گرفته‌اید، نوبت به تأمین سرمایه اولیه راه اندازی طباخی است. برای تأمین سرمایه اولیه راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. شراکت، جذب سرمایه‌گذار و دریافت وام بانکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی نمونه‌ای از این راه‌ها هستند. اما نکته‌ای که قبل از تأمین سرمایه باید به آن توجه کنید، برآورد سرمایه لازم برای شروع کار است. شما باید تحقیق کنید که یک طباخی برای شروع کار با چه هزینه‌هایی روبرو است و کدام هزینه‌ها ثابت و کدام هزینه‌ها متغیر هستند؟

هزینه راه اندازی طباخی چقدر است؟

هزینه راه اندازی طباخی با توجه به نوع کسب و کار شما متفاوت است اما به طور کلی تقریباً با هر میزان بودجه‌ای می‌توان اقدام به راه اندازی طباخی کرد. هزینه راه اندازی طباخی شامل هزینه خرید یا اجاره مغازه طباخی، هزینه خرید کله پاچه و مواد اولیه و هزینه خرید وسیله‌هایی از قبیل هود، اجاق گاز، میز و صندلی و ظروف موردنیاز برای طباخی می شود.

1- هزینه خرید یا اجاره مغازه طباخی

هزینه خرید یا اجاره مغازه طباخی جز اصلی‌ترین هزینه‌هایی است که در راه اندازی طباخی با آن روبه رو هستید. با توجه به نوع کسب و کار طباخی می‌بایست مغازه‌ای که قصد خرید یا اجاره آن را دارید حداقل 32 متر مساحت داشته باشد تا بتوانید مجوز طباخی را نیز دریافت کنید. هزینه خرید یا اجاره مغازه طباخی به طور کلی به میزان سرمایه شما، موقعیت مکانی مغازه و متراژ آن بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان هزینه اجاره ماهیانه یک مغازه مناسب طباخی را حدود 5 تا 20 میلیون تومان با ودیعه 100 تا 300 میلیون تومانی پیش بینی کرد.

2- هزینه خرید کله، پاچه و مواد اولیه

شما برای اینکه بتوانید مشتریان زیادی را به مغازه خود جذب کنید نیاز به خرید انواع کله، پاچه، سیرابی و مواد اولیه باکیفیت دارید. هرچه کیفیت غذایی که طبخ می‌کنید بالاتر باشد به همان میزان مشتری بیشتری نیز خواهید داشت. هزینه خرید کله، پاچه، سیرابی و مواد اولیه بستگی به تعداد مشتریان شما دارد طبیعتاً در اوایل کار این هزینه کم‌تر خواهد بود اما با شناخته شدن و رشد طباخی مشتریان شما نیز بیشتر خواهد شد.

مواد اولیه لازم برای راه اندازی طباخی

همانطور که می‌دانیم غذای اصلی در طباخی‌ها کله پاچه و سیرابی است. اما در کنار این دو مواد اولیه دیگری نیز هستند که می‌بایست بعد از راه اندازی طباخی همراه با کله پاچه تهیه کنید. در جدول زیر این مواد مشخص شده‌اند.

کله پاچه سیرابی
پیاز زرد چوبه
نخود نمک و فلفل
انواع نوشیدنی سیر
مواد اولیه لازم برای راه اندازی طباخی

3- هزینه خرید وسیله‌های لازم برای راه اندازی طباخی

اما سومین هزینه در راه اندازی طباخی هزینه خرید انواع وسائل لازم برای شروع کار است. دیگ آلومینیومی، میز و صندلی، اجاق گاز، انواع ظرف و ظروف، یخچال، هود و … نمونه‌ای از این وسیله‌ها هستند که می‌بایست بخشی از سرمایه خود را صرف خرید آن‌ها کنید. به طور کلی هزینه خرید این وسیله‌ها بستگی میزان سرمایه، فضای مغازه و تعداد مشتریان شما دارد اما به طور کلی می‌توان حداقل هزینه 20 میلیون تومانی را برای خرید این موارد پیش بینی کرد.

شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد.  تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی (به همراه فایل صوتی)

مرحله چهار: دریافت مجوز راه اندازی طباخی

امروزه یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی هر کسب و کاری دریافت مجوز یا پروانه کسب شغل مورد نظر است. پروانه کسب سندی است که به شما اجازه راه اندازی طباخی را در مکان مورد نظر می‌دهد. درواقع به کمک پروانه کسب قادر به انجام فعالیت تجاری خواهید بود. مرجع صدور مجوز طباخی اتحادیه صنف طباخان است که برای سه رسته شغلی (کله‌پزی و سیرابی‌فروشی، سیرابی‌فروشی و عمده‌فروشی کله‌پزی و سیرابی‌فروشی) مجوز صادر می‌کند. در چند سال اخیر فرایند دریافت مجوز کسب و کار به صورت اینترنتی شده است از این رو برای دریافت پروانه کسب طباخی می‌بایست مراحل زیر را طی کنید.

  1. ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری (mojavez.ir)
  2. ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  3. ورود به سایت ایرانیان اصناف
  4. انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  5. بارگذاری مدارک درخواستی
  6. احراز اطلاعات توسط کارشناس
  7. بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  8. دریافت تاییدیه جواز کسب
  9. پرداخت هزینه حق عضویت
  10. صدور پروانه کسب طباخی

شرایط لازم جهت دریافت پروانه کسب راه اندازی طباخی

مهم‌ترین شرایط لازم برای دریافت پروانه کسب طباخی به شرح زیر است:

  • واحد صنفی می‌بایست حداقل ۳۲متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رعایت ضوابط بهداشتی محیط کار و بهداشت فردی و سلامت کارکنان الزامی است.
  • تمامی کارکنان می‌بایست لباس مخصوص داشته باشند.
  • کف موزائیک با شیب مناسب به طرف فاضلاب باشد.
  • مغازه مجهز به دستشویی با آب سرد و گرم باشد.
  • وجود سطل زباله درب دار همراه با هواکش و سیستم تهویه مطبوع الزامی است.

مدارک لازم دریافت پروانه کسب راه اندازی طباخی

برخی از مهم‌ترین شرایط و مدارک دریافت پروانه کسب راه اندازی طباخی عبارت‌اند از:

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت واحد صنفی
  • یک تصویر 4*3
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم و یا دفترچه اعزام به خدمت برای آقایان
  • فیش واریز حق عضویت در اتحادیه
  • گواهی گذراندن ده ساعت آموزش لازم برای یادگیری کار
  • گواهی موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی صلاحیت فنی
  • کارت سلامت از وزارت بهداشت

فرد متقاضی راه اندازی طباخی سه ماه فرصت دارد که مدارک درخواستی را به اتحادیه صنف طباخان تحویل دهد تا پروانه کسب صادر شود. پس از تحویل مدارک، رئیس اتحادیه پروانه کسب را برای واحد صنفی صادر می‌کند.

دریافت کارت سلامت برای طباخی

یکی از مدارک و مجوزهای مهم برای راه اندازی طباخی کارت سلامت است.کارت سلامت مدرکی قانونی است که سلامت دارندگان از جهت مبتلا نبودن به بیماری‌های خاص و واگیردار را تایید می کند. عدم ابتلا به بیماری‌هایی مانند HIV و هپاتیت، از جمله شرایط صدور کارت سلامت است. برای دریافت کارت سلامت، ابتدا می‌بایست به همراه کارت ملی و یک قطعه عکس پرسنلی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده تا به پزشک متخصص ارجاع داده شوید. بعد از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم می‌بایست همراه با جواب آزمایش به اداره بهداشت مراجعه کنید تا درخواست شما تا شود. در آخر با مراجعه به دفتر پیشخوان می‌توانید کارت سلامت خود را دریافت کنید.

مرحله پنج: ثبت نام در سامانه مالیات و ارسال اظهارنامه

بعد از این مغازه طباخی خود را افتتاح کردید، می‌بایست در سامانه مالیات ثبت نام کنید. بر اساس قوانین مالیاتی جدید کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار می‌بایست هر ساله اظهارنامه مالیاتی مربوط خود را تهیه کرده و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. اظهارنامه نوعی کارنامه مالیاتی است که عملکرد مالی یک کسب و کار را در یک سال گذشته نشان می‌دهد. مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی به شرح زیر است:

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

نکات مهم برای موفقیت در طباخی

تبلیغات کنید: یکی از راهکارهای خوب برای جذب مشتری جدید و افزایش فروش تبلیغات در سطح شهر است. شما می‌توانید با چاپ تراکت‌های تبلیغاتی کسب و کار خود را معرفی کنید.

دکوراسیون خوب طراحی کنید: اکثر طباخی‌ها دکوراسیون خوبی برای مغازه خود ندارد. شما می‌توانید با استفاده از یک دکوراسیون زیبا جلوه زیبایی به مغازه طباخی ببخشید و خود را بهتر از رقبا نشان دهید.

طبخ کله پاچه باکیفیت: همواره یکی از نکات مهم در این شغل استفاده از مواد اولیه مرغوب و طبخ کله پاچه و سیرابی‌هایی باکیفیت است. این کار باعث می‌شود فروشتان افزایش پیدا کند و مشتریان بیشتری جذب کنید.

نکات بهداشتی را رعایت کنید: از آنجایی که طباخی ارتباط مستقیم با تغذیه مردم دارد. رعایت اصول بهداشتی در آن از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. پیشنهاد می‌کنیم رعایت اصول بهداشتی را در اولویت کار خود قرار دهید و همواره برای جذب مشتری از روپوش سفید و ظروف یک دست و زیبا استفاده کنید.

مزایا راه اندازی طباخی

برخی از مزایا راه اندازی طباخی عبارت‌اند از:

  • درآمد مناسب
  • عدم وجود رقابت بالا
  • هزینه راه اندازی پایین

معایب راه اندازی طباخی

برخی از معایب طباخی عبارت‌اند از:

  • نیاز به دریافت کارت بهداشت
  • تایم کاری نامناسب
  • دیر پز بودن کله پاچه
  • مضر بودن کله پاچه برای برخی از افراد

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری طباخی

تا اینجا مقاله با مراحل راه اندازی طباخی و نکات مهم آن آشنا شدیم. یکی از چالش‌هایی که بعد از راه اندازی طباخی به احتمال زیاد با آن مواجه خواهید شد مدیریت و ثبت هزینه‌های مربوط طباخی است. محاسبه هزینه‌ها، کنترل میزان فروش، ارزیابی سود فروش، محاسبه مالیات و … از جمله مواردی است که به صورت دستی بسیار پیچیده و زمان بر است. از این رو استفاده از نرم افزار حسابداری راهکاری عالی برای مواجهه با این چالش است.

نرم افزار حسابداری محک یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری است که با دارا بودن امکانات کاربردی ضمن مدیرت دقیق هزینه تمام فرایندهای حسابداری را با سرعت و دقت بالایی انجام می‌دهد. گروه نرم افزاری محک با فراهم کردن بستری امن برای حفاظت از اطلاعات مالی شما توانسته اعتماد بسیاری از کسب و کاری‌های مطرح کشور را جلب کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*