دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته

امروزه استفاده از دوربین‌ مدار بسته یک رکن در امور حفاظتی و امنیتی اماکن مبدل شده و استفاده از آن به علت بالا رفتن قابلیت‌های آنها نسبت به گذشته روز به روز درحال افزایش است، تا جایی که کنترل و حراست، بدون دوربین مدار بسته را امری غیر قابل اعتماد می توان خواند. دوربین های مدار بسته تصویر را از طریق کابل یا سیستم بی سیم به دستگاه کنترل مرکزی و یا ضبط کننده تصویر منتقل می کند و دستگاه ضبط کننده بر روی هارد دیسک تعبیه شده در آن تصاویر را ذخیره می کند. نرم افزار دستگاه ضبط کننده امکان جستجو، بازبینی، ویرایش، زوم دیجیتال، انتقال تصویر در شبکه و سایر امکانات را برای کنترل تصویر به کاربران می دهد.

سیستم دوربین مدار بسته برای حفاظت و نظارت بر اماکن مهم، اماکن پرتردد و اماکن پر خطر استفاده می‌شود. برخی از این اماکن: موزه‌ها، فروشگاه‌ها، زندان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن و حتی بیمارستان‌ها و مدارس و …

 

با وجود سیستم دوربین مدار بسته، امکان شناسایی و تعقیب راحت تر مجرمان فراهم خواهد بود. البته باید اذعان کرد که در برخی اماکن همچون فروشگاه‌ها ابزارهای نظارتی دیگری هم همچون گیت فروشگاهی یا به اصطلاح دزدگیر لباس استفاده می‌شود که نواقص این ابزار را برطرف می‌سازد. 

                   

دوربین های مدار بسته از نظر شکل ظاهری و رزولوشن تقسیم بندی می شوند:

  1. دوربین های آنالوگ: رزولوشن این دوربین ها با مقیاس TV Line  اندازه گیری می شوند. TV Line تعداد خطوط افقی موجود در تصویر است. رزولوشن های متعارف و نسبتا بالا در دوربین های آنالوگ 420 و 520 و 600 و 700 TV Line  می باشد.
  2. دوربین های شبکه: دوربین های تحت شبکه با رزولوشن های مگاپیکسلی اندازه گیری می شوند.
  3. دوربین های صنعتی ثابت: این نوع دوربین اقسام و اشکال مختلفی دارد که در برندهای گوناگون عرضه می گردد. این دوربین ها قابلیت نصب لنز دارند و به طور معمول لنز به صورت جداگانه از دوربین فروخته و نصب می شود. بعضی از دوربین ها دارای منوی تنظیمات هستند که از طریق آن تنظیمات تصویر از قبیل روشنائی، وضوح تصویر، رنگ و … قابل تنظیم در دوربین هستند. دوربین های صنعتی ثابت بسیار پر کاربرد هستند که در محیط داخل و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و گاه روی پایه ای ساده و در صورت نیاز قابلیت نصب درون کاور را دارند که محافظت از دوربین را در مقابل آب و گرد و غبار و گرما و سرما انجام می دهد.
  4. دوربین های دید در شب: این نوع دوربین کارائی های متفاوتی نسبت به سایر دوربین ها دارند که در محیط های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم دید در شب این دوربین ها توسط LED های قرار گرفته در دوربین و سنسور تشخیص نور محیط پشتیبانی می گردد که از طریق نور مادون قرمز تصویر برداری در محیط کم نور را امکان پذیر می کند. دوربین ها فوق نیاز به لنز ندارند و برخی از آنها توانائی زوم کردن و تنظیم لنز را دارا می باشند. قدرت تصویر برداری دوربین ها در محیط های کم نور تا 35 متر فاصله را تحت پوشش قرار می دهد. دوربین های دید در شب در اقسام مختلف با قابلیت های ضد آب و ضد گرد و غبار تولید می شوند و به همین جهت کاربرد بسیاری در تصویر برداری مدار بسته دارد. معمولا بر روی پایه خود نصب می گردد و نیاز به کاور ندارد ولی در صورت نیاز قابلیت نصب داخل کاور دوربین را دارند.
  5. دوربین های دام سقفی: دوربین های معروف به مدل گنبدی یا همان دام به صورت سقفی نصب می گردد یا بر روی پایه ای ساخته شده به شکل سقف قابل نصب است. این دوربین ها یک محفظه شیشه ای دارند که دوربین در آن محفظه گنبدی قرار می گیرد ، دوربین های سقفی به صورت معمولی و دید در شب ارائه می گردد. تنظیم این دوربین برای تصویر برداری با چرخش 360 درجه افقی و 90 درجه عمودی  به صورت دستی می باشد. دوربین های دام با رزولوشن های گوناگون ارائه می شوند. کاربرد دوربین های دام در محیط خانگی و اداری مورد استقبال بیشتری قرار دارد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*