صندوق های فروشگاهی POS (سیستم های لمسی) چیست ؟

صندوق مکانیزه فروشگاهی (POS) چیست؟

صندوقی فروشگاهی مجموعه ای از سخت افزار و نرم افزاری است که نوع پیشرفته آن رایانه‌ایی کامل با یک مونیتور کوچک که از دید مشتری فقط یک فیش با جزییات خرید صادر می‌کند و از دید کارفرما، اعمال کنترل و حسابداری مکانیزه را نیز انجام می‌دهد.

به این دستگاه “پوز” یا (POS=Point Of Service) گفته می‌شود. این پایانه ها که در اصل یک کامپیوتر می باشند به منظور استفاده در نقطه فروش طراحی شده‌اند، به گونه‌ای که فضای کمتری را اشغال می نمایند و تجهیزات جانبی آن مناسب کاربری صندوق دار است. در این پایانه ها از بارکد خوان به منظور شناسائی کالا استفاده میشود و داشتن کشوی پول و نمایشگر خاص مشتری علاوه بر صفحه مانیتور و پرینتر صدور فیش از ویژگیهای عمده این نوع پایانه‌هاست.

به طور فزاینده ای صندوق‌های فروش POS، جایگزین کامپیوتر‌های چندکاره دارای نرم افزار می‌شوند. بدیهی است، استفاده از سامانه ها یا ماشین های مکانیزه فروش  شیوه ای ایده آل و مقرون به صرفه برای نگهداری اطلاعات حساب و فروش صاحبان مشاغل محسوب می گردد. شیوه ای که با کمترین هزینه و بدون اتلاف وقت خریدار و فروشنده ، اطلاعات را ثبت و حتی جهت ارایه به ادارات، بانکها و تشکل ها و دستگاه های اقتصادی و نظارتی حفظ می نماید.

ارایه صورتحساب یا فاکتور خرید توسط صاحبان مشاغل مزایای متعددی برای شهروندان دارد. این امر باعث شفافیت مبادلات تجاری، مستندسازی هزینه خرید به نفع خریدار و صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان شده و همچنین از اعمال سلیقه فروشندگان در قیمت گذاری کالا و خدمات جلوگیری بعمل می آورد. به طور کلی سامانه های فروش در کشورهای پیشرفته، از ویژگی های استاندارد و مورد تایید شبکه بانکی و نظام مالیاتی برخوردار بوده و استانداردهای لازم سخت افزاری و نرم افزاری در آن مورد توجه قرارگرفته است. سامانه های فروش ، با توجه به اتصال به شبکه بانکی کشور، همچنین امکان خرید مشتریان از طریق کارت های اعتباری و کارت های متصل به شبکه شتاب را میسر می نمایند که این امر خود اثرات قابل توجهی در صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان و گسترش تجارت الکترونیکی در کشور دارد.

همچنین بکارگیری سامانه های فروش توسط صاحبان مشاغل، به ویژه برای اجرای نظام های نوین مالیاتی که عمدتا بر پایه مصرف و فروش قرار گرفته اند نیز اهمیت بسیاری دارد. از این رو در تمام کشورهای اجرا کننده نظام مالیات بر ارزش افزوده استفاده از سامانه های فروش برای تمامی صاحبان مشاغل الزامی است. در حال حاضر با فراگیر شدن استفاده از سامانه های فروش در کشور و اجرای نظام بانکداری الکترونیکی شهروندان قادر خواهند بود ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه، نسبت به انجام امور بانکی و مالیاتی خود از طریق سامانه ها و فناوری های نوین اقدام کنند.

مزایای POS های فروشگاهی به همراه نرم افزار پرنس:

  • امکان اختصاص هر کالا به کد گروه خاص و تغییر آن در هر زمان
  • امکان کنترل باز و بسته شدن کشوی پول و پیغام روی نمایشگر مشتری و امکان کنترل نرم افزاری صفحه کلید قابل برنامه ریزی
  • امکان ارتباط با سیستم EFT/POS بانکی و دریافت یا ارسال اطلاعات فاکتور و تعریف کارتهای اعتباری سیستم بانکی کشور
  • مبتنی بر بارکد بودن  (Barcode Base)
  • افزودن امکان کار با Barcode Reader ،Magnetic Card Reader و Smart Card Reader به منظوراستفاده از کارتهای اعتباری و کارتهای تخفیف
  • امکان صدور فاکتور از طریق استفاده از بارکدخوان، صفحه کلید و یا انتخاب کد
  • امکان جستجوی سریع کلیه فاکتورهای قبلی از طریق تاریخ و یا شماره فاکتور
  • امکان صدور اعلامیه قیمت برای یک و یا گروهی ازکالاها
  •  استخراج گزارش فروش کالا به تفکیک بازه های زمانی
  •  امکان قرار گرفتن صندوقهای متعدد در هرمرکز فروش
  •  کنترل تفکیکی و متمرکز صندوقها از طریق دسترسیهای سرپرست
  •   استخراج گزارشات کنترلی صندوق
  •   استخراج گزارش فروش واقعی روزانه به تفکیک فروش ناخالص و تخفیف
  •  صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان
  •   نگهداری سوابق میزان فروش کالاها و خدمات
  •  اشراف کامل بر نقدینگی صندوق به تفکیک اقلام مختلف

صندوقهای فروشگاهی به چند نوع قابل تقسیم هستند:

  1.  ECR
  2.  POS
  3.  TOUCH POS

هرکدام از حالتهای فوق بازار هدفی را پوشش می دهد .
ECR برای فروشگاههای کوچک مانند اغذیه فروشی ، سوپرمارکت و … می باشد .
POS ها برای سوپرمارکت های بزرگ وزنجیره ای استفاده می شود .
TOUCH POSها بیشتر برای فست فود های بزرگ قابل استفاده می باشد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*