راه اندازی تعویض روغنی

تعویض روغنی جزو مشاغل فنی مرتبط با صنعت خودرو است که در آن خدمات مختلفی مانند تعویض روغن و سرویس خودرو انجام می‌شود. تعویض روغنی‌ها معمولاً مغازه‌ها یا کارگاه‌هایی هستند که در داخل شهرها یا کنار جاده‌ها راه اندازی می‌شود. با توجه بازار کار مناسبی که این کسب و کار دارد علاقه‌مندان زیادی نسبت به راه اندازی آن اقدام می‌کنند. در این مقاله از گروه فروشگاه حسابداری شباهنگ قصد بررسی مراحل راه اندازی تعویض روغنی را داریم با ما همراه باشد.

معرفی شغل تعویض روغنی

اگر خودرو داشته باشید به احتمال زیاد گذرتان به تعویض روغنی‌ها خورده است. روغن جزو موارد لازم برای کارکرد صحیح خودرو است و نیاز است تا در فواصل زمانی مشخص نسبت به تعویض آن اقدام گردد. برای تعویض آن نیز می‌بایست به تعویض روغنی‌ها مراجعه کرد. تعویض روغنی یکی از کسب و کارهای مرتبط با خودرو است که در آن استادکار ماهر خدمات مختلف مربوط به سرویس خودرو را ارائه می‌کند.

چه خدماتی در تعویض روغنی ارائه می‌شود؟

در تعویض روغنی‌ها خدمات مختلفی ارائه می‌شود برخی از این خدمات عبارت اند از:

  • تعویض روغن موتور
  • تعویض روغن ترمز
  • تعویض روغن گیربکس خودرو
  • تعویض فیلترهای روغن
  • تعویض لنت خودرو
  • تنظیم باد چرخ‌ها
  • تنظیم و تعویض چرخ
  • تعویض روغن هیدرولیک فرمان
  • بالانس چرخ موتور

مراحل راه اندازی تعویض روغنی

راه اندازی تعویض روغنی شاید در نگاه اول سخت و پر چالش باشد اما برخلاف سایر کسب و کارها فرایند پیچیده‌ای ندارد. چنانچه تصمیم خود را برای راه اندازی این کسب و کار گرفته‌اید اما مردد هستید پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

مرحله یک: تحقیقات بازار

تحقیقات بازار جزو اصلی‌ترین راه‌های شناخت بازار هدف است. در بازار رقابتی امروز موفقیت یک کسب و کار در گرو شناخت صحیح و عمیق بازار و همچنین درک نیازمندی‌های آن است. افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار دارند می‌بایست پیش از هر چیزی نسبت به بازار هدف خود تحقیقات کاملی انجام دهند. این کار کمک می‌کند تا فرصت‌ها و تهدیدات بازار را شناسایی کنید و موقعیت کسب و کار خود را میان رقبا بهبود ببخشید در فرایند تحقیقات بازار می‌توان سؤالات زیر را مطرح کرد.

  • کجا می‌خواهید تعمیرگاه خود را راه اندازی کنید؟
  • رقبا در چه منطقه فعالیت می‌کنند؟
  • آیا در نزدیکی شما تعویض روغنی دیگری وجود دارد؟
  • آیا نیاز به تعویض روغنی در منطقه شما وجود دارد؟
  • و…

مرحله دو: برنامه‌ریزی و تدوین طرح کسب و کار

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن برنامه‌ای جامع برای هدایت کسب و کار شما به سمت موفقیت است. این برنامه نقشه راه رسیدن به اهدافی که تعیین کرده‌اید را مشخص می‌کند. اکثر کسب و کارهایی که به موفقیت‌های بالایی در جامعه دست یافته‌اند مسیر مشخص و برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به اهداف خود داشته‌اند.

در تدوین طرح کسب و کار یا بیزینس پلن همواره اهداف مختلفی دنبال می‌شود. تعیین استراتژی سازمان به منظور رسیدن به اهداف، تأمین مالی سرمایه گذاران و پیش بینی نیازهای موجود در بازار برخی از این اهداف هستند. در تدوین طرح کسب و کار موضوعات مختلفی مطرح می‌شود. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • تحقیقات بازار

مرحله سه: تأمین سرمایه لازم برای راه اندازی تعویض روغنی

سومین مرحله در راه اندازی تعویض روغنی، تأمین سرمایه لازم برای شروع کار است. برای این که بتوان سرمایه لازم برای راه اندازی تعویض روغنی را تأمین کرد در ابتدا می‌بایست یک برآورد کلی از هزینه‌های شروع کار انجام داد. سپس از راه‌های مختلفی مانند شراکت، کمک خانواده و دریافت وام بانکی نسبت به تأمین سرمایه اقدام کرد. هزینه لازم برای خرید یا اجاره ملک، هزینه خرید تجهیزات لازم برای شروع کار دو هزینه اصلی در راه اندازی تعویض روغنی هستند. هزینه خرید یا اجاره ملک

هزینه خرید یا اجاره مغازه تعویض روغنی

شما برای این که بتوانید به عنوان یک تعمیرکار در زمینه سرویس خودرو فعالیت کنید می‌بایست یک مغازه یا کارگاه داشته باشید. برای این کار نیز باید نسبت به خرید یا اجاره این مکان متناسب با بودجه و سرمایه اولیه خود اقدام کنید. در تعیین این هزینه فاکتورهایی مانند موقعیت مکانی ملک، متراژ، امکانات موجود و.. تأثیرگذار هستند.

چنانچه در ابتدا کار هستید و سرمایه زیادی برای خرید ملک ندارید پیشنهاد می‌کنیم کار را با اجاره یک مغازه مناسب شروع کنید و بعد از رونق کسب و کارتان به فکر خرید یا اجاره یک مغازه یا کارگاه بزرگ‌تر در موقعیت خوبی از شهر بیفتید. به صورت تقریبی هزینه اجاره ماهیانه یک مغازه یا کارگاه تعویض روغنی بین 5 تا 30 میلیون تومان با ودیعه 50 تا 500 میلیون تومانی است.

هزینه خرید تجهزات لازم برای راه اندازی تعویض روغنی

دومین هزینه‌ای که در راه اندازی تعویض روغنی با آن مواجه خواهید شد هزینه خرید تجهیزات و محصولات لازم برای شروع کار است. کسی که در زمینه تعمیر و سرویس خودرو فعالیت می‌کند برای ارائه خدمات به مشتریان نیاز به تجهیزات مختلفی دارد برخی از انواع تجهیزات که در تعویض روغنی کاربرد دارند شامل موارد زیر است.

پمپ روغن بادی پمپ روغن بشکه‌ای دستگاه تخلیه روغن ترمز دستگاه شارژ روغن ترمز
پمپ باد دستگاه باد نیتروژن دستگاه آپارات تیوپ آپارات لاستیک و تیوپ
دستگاه آج زن لاستیک دستگاه تنظیم باد جک سوسماری بکس بادی
ساکشن روغن ترمز گریس پمپ واسکازین پمپ دستگاه بالانس چرخ خودرو
انواع قیف تزریق روغن درب قوطی روغن بازکن پیمانه اندازه گیری روغن آچار فیلتر روغن
سرب بالانس چکش بالانس والف تیوبلس تاپ تیوپ
چسب پنچری درجه باد روغنی آچار چرخ سوزن پنچری
هزینه خرید تجهزات لازم برای راه اندازی تعویض روغنی

برخی از این تجهیزات با توجه به نوعی خدماتی که ارائه می‌دهید ممکن است کاربرد نداشته باشند از این رو هزینه‌ای هم که برای خرید صرف خواهد کرد متفاوت خواهد بود. ه طور کلی هزینه خرید انواع تجهیزات لازم برای راه‌اندازی تعویض روغنی بین 30 تا 100 میلیون تومان است. البته این هزینه ممکن است بیشتر یا کمتر نیز باشد.

شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد.  معرفی انواع دفاتر حسابداری

مرحله چهار: دریافت مجوز راه اندازی تعویض روغنی

یکی از اقدامات مهم در راه اندازی هر کسب و کاری دریافت پروانه کسب از مراجع مربوطه است. پروانه کسب در واقع مجوزی است که به شما اجازه فعالیت تجاری در مکان مورد نظر را می‌دهد. شما با دریافت پروانه کسب می‌تواند به صورت رسمی به ارائه خدمات سرویس خودرو نظیر تعویض روغنی بپردازید. برای دریافت پروانه کسب تعویض روغنی باید مراحل زیر را طی کنید.

  • ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری  (mojavez.ir)
  • ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  • ورود به سایت ایرانیان اصناف
  • انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  • بارگذاری مدارک درخواستی
  • احراز اطلاعات توسط کارشناس
  • بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  • دریافت تاییدیه جواز کسب
  • پرداخت هزینه حق عضویت
  • صدور پروانه کسب تعویض روغنی

شرایط و مدارک لازم برای راه اندازی تعویض روغنی

برخی از شرایط و مدارک لازم برای راه ندازی تعویض روغنی

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت واحد صنفی
  • یک تصویر 4*3
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم و یا دفترچه اعزام به خدمت برای آقایان
  • فیش واریز حق عضویت در اتحادیه
  • گواهی گذراندن ده ساعت آموزش لازم برای یادگیری کار
  • گواهی موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری
  • گواهی عدم اعتیاد
  • دریافت کارت سلامت از وزارت بهداشت

مرحله پنج: ارسال اظهارنامه مالیاتی

ثبت نام برای مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی یکی از مراحل مهم بعد از راه اندازی تعویض روغنی است. شما می‌بایست هر ساله و بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید.

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن

نکات مهم برای موفقیت در راه اندازی تعویض روغنی

در هر شغلی رعایت یکسری نکات و استفاده از برخی از تکنیک‌ها نقش بسیار موثری در موفقیت دارد.

بازاریابی و تبلیغات

امروزه بازاریابی به عنوان یکی از بهترین راهکارهای جذب مشتری و فروش بیشتر محصولات و خدمات یک کسب و کار شناخته می‌شود. بازاریابی دربرگیرنده استراتژی‌ها و تکنیک‌های کاربردی است که این امکان را برای شما فراهممی کند تا به نحو احسن محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید را معرفی کنید. در راه اندازی تعویض روغنی هم استفاده از روش‌هایی مانند چاپ تراکت، معرفی خدمات از طریق وب سایت، استفاده از کارت ویزیت و … تأثیر بسیار خوبی در موفقیت و شناخته شدن شما به عنوان یک سرویس‌کار خوب دارد.

ارائه خدمات متنوع و باکیفیت

همانطور که گفتیم صنعت خودرو حوزه‌های پر سود در کشور است. از آنجایی که کیفیت خودروهای داخلی پایین است به طبع میزان خرابی و نیاز به سرویس و خدمات تعویض روغن در آن‌ها بیشتر است. برای اینکه بتوانید سود زیادی به دست آورید پیشنهاد می‌کنیم در کنار ارائه خدمات تعویض روغنی سایر خدمات مربوط به سرویس خودرو را نیز ارائه دهید. همچنین می‌توانید یک تعمیرکار خودرو را نیز استخدام کنید تا در کنار سرویس خودرو خدمات تخصصی تعمیر را هم ارائه دهد.

برخورد خوب و محترمانه با با مشتری

همواره در هر کسب و کاری رعایت مبادی ادب و احترام به مشتری تأثیر زیادی در جذب مشتری و شناخته شدن شما به عنوان یک سرویس کار خوب دارد. رفتار خوب با مشتری باعث می‌شود دفعه بعد نیز برای تعویض روغن یا سرویس خودرو به شما مراجعه کند و یا دیگران را نیز برای سرویس خودرو به شما ترغیب کند.

کسب مهارت و تخصص

شما برای اینکه بتوانید خدمات تعویض روغنی و سرویس خودرو را به مشتریان ارائه بدهید می‌بایست مهارت و تخصص لازم در این زمینه را دارا باشید. برای کسب مهارت و تجربه می‌توانید مدتی را در یک تعویض روغنی یا تعمیرگاه خودرو کارآموزی کنید تا تجربه و مهارت لازم را کسب کنید. علاوه بر این با شرکت در دوره‌های آموزشی فنی حرفه‌ای یا آزاد می‌توانید تخصص لازم را کسب کنید.

درآمد تعویض روغنی چقدر است؟

یکی از سؤالات مهمی که شاید برای شما هم پیش آید این است که درآمد تعویض روغنی چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که درآمد تعویض روغنی عوامل مختلفی بستگی دارد. موقعیت مکانی، تجربه و مهارت و همچنین خدماتی که ارائه می‌دهید از این قبیل موارد هستند. اما به طور کلی میزان درآمد تعویض روغنی بین 7 تا 30 میلیون تومان در ماه است. البته ممکنه است این درآمد کمتر یا بیشتر این مقدار نیز باشد.

مزایا راه اندازی تعویض روغنی

برخی از مزایا راه اندازی تعویض روغنی عبارت اند از:

  • درآمد مناسب
  • فعالیت در صنعت پر سود خودرو

معایب راه اندازی تعویض روغنی

برخی از معایب راه اندازی تعویض روغنی عبارت اند از:

  • نیاز به مهارت و تخصص
  • کثیف کاری زیاد
  • فعایت بدنی زیاد

ویژگی‌های مورد نیاز برای ورود به شغل تعویض روغنی

فردی که قصد ورود به این حوزه و راه اندازی تعویض روغنی را دارد باید از مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشد درواقع فردی فنی و آچار به دست که به کارهای تعمیر و سرویس خودرو علاقه‌مند باشد. در این شغل فعالیت بدنی بالایی خواهید داشت از این رو نباید فکر پشت میز نشینی داشته باشید.

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری

اگر مدیر یک کسب و کار باشید به احتمال زیاد با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده‌اید. برخی از این هزینه‌ها و شاید مهم‌ترین آن‌ها مدیریت هزینه‌ها و امور مالی مربوط به کسب و کار است. مدیریت هزینه‌های کسب و کار به صورت دستی فرایندی سخت و پیچیده است از این استفاده از نرم افزارهای مالی و مدیریتی ایده‌ای عالی برای رفع این مشکل است. نرم افزار حسابداری ابزاری حرفه‌ای برای مدیریت امور مالی است که با دارا بودن امکانات پیشرفته و کاربردی تمام نیازهای مربوط به مدیریت این امور را پوشش داده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*