راه اندازی خشکشویی در 5 مرحله + مزایا و معایب

خشکشویی کسب و کاری است که در آن تمیزکاری انواع مختلف البسه، بدون آب انجام می‌شود. این شیوه از تمیزکاری از قدمت بالایی برخوردار است و در اکثر کشورهای جهان به آن توجه ویژه‌ای شده است. برای راه اندازی کسب و کار خشکشویی نیاز به رعایت نکات مهمی است. در این مقاله به بررسی مراحل راه اندازی خشکشویی و درآمد این شغل و مزایا و معایب آن می پردازیم.

 

خشکشویی چیست؟

احتمالاً برایتان پیش آمده که بخواهید لکه‌های کثیف لباس خود را با حلال‌های مختلف پاک کنید، این روش که در آن برای از بین بردن لکه‌های البسه از آب استفاده نمی‌شود، همان خشکشویی است. خشکشویی فرایندی است که در آن تمیزکاری انواع البسه بدون استفاده از آب انجام می‌شود. تمیزکردن لباس‌ها در خشکشویی با روش‌های متداول شستشو متفاوت است چرا که در آن از انواع حلال‌ها برای شستن لباس‌ها استفاده می‌شود و آب هیچ نقشی در شستشو ندارد.

تاریخچه راه اندازی خشکشویی

شستشو برای سال‌ها یک فعالیت خانگی متداول بوده است. از شستن لباس‌ها در کنار جوی‌ها گرفته، تا الان که تنها کافی است چند دکمه را روی ماشین لباسشویی بزنید تا فرایند شستن لباس در زمان کوتاه انجام شود. خشکشویی تاریخچه‌ای طولانی دارد. در سال 1855، باپتیست جولی، یکی از افراد ثروتمند فرانسه که صاحب کارخانه رنگ کاری بود، بعد از اینکه خدمتکارش به طور تصادفی یک چراغ نفتی را بر روی سفره واژگون کرد، متوجه شد که سفره تمیزتر شد. او در مورد این اتفاق، بررسی و تحقیق کرد و  اولین بار سرویس خشکشویی را ارائه کرد. او بعدها حلال‌های مختلفی را برای تمیزکاری کشف کرد و از این حلال‌ها در سرویس خشکشویی خود استفاده کرد.

مراحل راه اندازی خشکشویی

شروع هر کسب و کاری در ابتدا کار با سختی و چالش‌های زیادی همراه است. بسیاری از کسب و کارها در همان ماه‌های اول شروع کار با شکست مواجه می‌شوند اما از طرفی برخی دیگر با چالش‌ها و سختی‌های شروع کار را پشت سر گذاشته و به موفقیت می‌رسند. تحقیق و بررسی پیرامون شغلی که قصد شروع آن را دارید باعث می‌شود آمادگی لازم برای مقابله با سختی‌های مسیر را داشته باشید. در ادامه به بررسی مراحل راه اندازی خشکشویی می‌پردازیم.

مرحله یک: برنامه‌ریزی و تدوین طرح کسب و کار

همانطور که می‌دانید برنامه‌ریزی در زندگی تأثیر زیادی در موفقیت هر فرد دارد. برنامه‌ریزی باعث می‌شود فرد برای رسیدن به اهداف خود برنامه و استراتژی مشخص داشته باشد و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند. برنامه‌ریزی و تدوین طرح کسب و کار نیز به همین صورت است. طرح کسب و کار یک استراتژی مستند برای راه اندازی یک کسب و کار است که مسیر حرکت آن برای دستیابی به اهداف تعیین شده را مشخص می‌کند.

در تدوین طرح کسب و کار سه هدف دنبال می‌شود: استراتژی سازمان را به منظور رسیدن به اهداف بلندمدت را نشان می‌دهد، تأمین مالی سرمایه گذاران را تضمین می‌کند و به پیش بینی تقاضاهای تجاری آتی کمک می‌کند. در تدوین طرح کسب و کار موضوعات مختلفی مطرح می‌شود. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • تحقیقات بازار

مرحله دو: انتخاب نام مناسب برای راه اندازی خشکشویی

بعد از برنامه‌ریزی برای راه اندازی خشکشویی در این مرحله می‌بایست یک نام تجاری مناسب برای مغازه خشکشویی انتخاب کنید این نام نشان دهنده هویت کسب و کار شما است از این رو بهتر است در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید. چنانچه به آینده کسب و کار خود امید دارید و از انتخاب نام تجاری خود مطمئن هستید، پیشنهاد می‌کنیم نام انتخابی خود را در اداره مالکیت معنوی (iripo.ssaa.ir) به عنوان علامت تجاری یا نام برند به اسم خود ثبت کنید. این کار باعث می‌شود نام انتخابی مختص کسب و کار شما باشد و هیچ فرد یا کسب و کار دیگری نتواند از آن استفاده کند. برخی از ویژگی‌های نام انتخابی خشکشویی شامل موارد زیر است.

  • جذاب و گیرا باشد.
  • تلفظش سخت نباشد.
  • ترجیحاً کوتاه باشد.
  • به خاطر سپپردنش راحت باشد.
  • با البسه و تمیزی درارتباط باشد.

مرحله سه: تأمین سرمایه راه اندازی خشکشویی

سومین و مهم‌ترین مرحله در راه اندازی این شغل تأمین سرمایه لازم برای راه اندازی خشکشویی است. خشکشویی کسب و کاری است که نیاز به سرمایه تقریباً بالایی دارد به همین دلیل باید قبل از شروع کار بتوانید بخشی از سرمایه لازم را تأمین کنید. راه‌های مختلفی برای تأمین سرمایه وجود دارد که شراکت، جذب سرمایه گذار، کمک از خانواده و دریافت وام بانکی نمونه‌ای از راه‌های تأمین سرمایه هستند. برای اینکه بتوانید این سرمایه را تأمین کنید ابتدا باید یک برآورد کلی از تمام هزینه‌های راه اندازی این شغل داشته باشید. پیش بینی این هزینه‌ها باعث می‌شود برنامه‌ریزی دقیقی برای تأمین سرمایه اولیه داشته باشید.

هزینه راه اندازی خشکشویی چقدر است؟

یکی از سؤالات مهمی که افراد پیش از راه اندازی این شغل می پرسند، این است که هزینه راه اندازی خشکشویی چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در تعیین هزینه‌های راه اندازی خشکشویی فاکتورهای مختلفی دخیل هستند که با بررسی دقیق هر یک می‌توان برآورد خوبی از هزینه‌ها داشت. اما به طور کلی هزینه راه اندازی خشکشویی شامل سه هزینه اصلی خرید یا اجاره مغازه مناسب، هزینه خرید دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای شروع کار و هزینه دکوراسیون مغازه می شود.

هزینه خرید یا اجاره مغازه برای راه اندازی خشکشویی

هزینه خرید یا اجاره مغازه خشکشویی یکی از هزینه‌های اصلی در راه اندازی این شغل است که می‌بایست بخشی از سرمایه خود را به آن اختصاص دهید. برآورد هزینه خرید یا اجاره مغازه برای خشکشویی بستگی برای فاکتورهای مختلفی دارند. متراژ مغازه، موقعیت مکانی مغازه داخل شهر، شهر محل فعالیت و امکانات موجود در مغازه بخشی از این فاکتورها هستند. همچنین در صورتی که قصد خرید مغازه را داشته باشید، این هزینه به مراتب بیشتر خواهد بود. اما پیشنهاد ما برای شروع کار اجاره مغازه است چرا که هزینه اجاره مغازه بسیار پایین‌تر است. هزینه اجاره ماهیانه مغازه خشکشویی در شهر تهران به صورت تقریبی 10 تا 30 میلیون تومان با ودیعه 50 تا 300 میلیون تومانی است.

هزینه خرید دستگاه‌ها و تجهیزات خشکشویی

بعد از اجاره مغازه مناسب برای راه اندازی خشک شویی نوبت به خرید تجهیزات خشکشویی می‌رسد. شما برای شستن انواع البسه نیاز به تجهیزات صنعتی مختلفی دارید. در صورتی که قصد خرید تجهیزات نو داشته باشید هزینه خرید بیشتر خواهد بود اما اگر تجهیزات دست دوم خریداری کنید این هزینه کم‌تر می‌شود. البته پیشنهاد ما خرید تجهیزات نو می‌باشد. زیرا تا سال‌های سال بدون مشکل و ایراد فنی برای شما کار خواهند کرد. به طور کلی هزینه خرید تجهیزات خشکشویی بین 70 تا 300 میلیون تومان است. 

دستگاه‌ها و تجهیزات خشکشویی کدامند؟

برخی از مهم‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزاتی که می‌بایست برای مغازه خشکشویی خریداری کنید شامل موارد زیر است:

  • لباسشویی صنعتی
  • خشکشوی صنعتی
  • پرس اتو
  • تجهیزات اتو کشی
  • دیگ بخار
  • آبگیر صنعتی
  • چوب لباسی
  • کاور لباس
  • انواع شوینده
  • مایع سکاپور
  • انواع لکه بر
  • مانکن

هزینه دکوراسیون مغازه خشکشویی

طراحی ویترین و یا دکوراسیون مغازه یکی از فاکتورهای مهم و تأثیر گذار در جذب مشتری و افزایش فروش یک کسب و کار است. هر چقدر دکوراسیون مغازه زیباتر و تأثیر گذار تر باشد مشتریان بیشتری جذب مغازه خواهند شد. برای مغازه خشکشویی نیز داشتن یک دکوراسیون زیبا، تأثیر زیادی در معرفی شغل شما و جذب مشتری دارد. در تعیین هزینه دکوراسیون نوع مغازه، ابعاد و اندازه دکور تأثیر دارند. به طور کلی هزینه دکوراسیون مغازه خشکشویی به صورت تقریبی 5 تا 30 میلیون تومان است.

مرحله چهار: دریافت مجوز راه اندازی خشکشویی

یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی خشکشویی دریافت مجوز یا پروانه کسب از اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی (tdlu.ir) استان محل فعالیت است. پروانه کسب مجوزی است که به شما اجازه فعالیت تجاری در مکان مورد نظر را می دهد. امروزه فرایند دریافت مجوز یا پروانه کسب کاملا الکترونیکی شده است. از این رو برای دریافت پروانه کسب متقاضیان می بایست ابتدا به درگاه ملی مجوز های کشوری (mojavez.ir) مراجعه کرده و ثبت نام کنند سپس درخواست خود را مبنی بر دریافت مجوز ثبت کنند. بعد از ثبت درخواست برای ادامه فرایند دریافت مجوز به وب سایت ایرانیان اصناف (iranianasnaf.ir) هدایت خواهید شد.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب

شرایط و مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب عبارت است از:

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران (در مورد اتباع بیگانه داشتن پروانه کار معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی و پروانه اقامت معتبر از وزارت کشور)
  2. تکمیل فرم تقاضای صدور پروانه کسب و ارائه به اتحادیه جهت ثبت شماره و تاریخ در دفتر
  3. واریزمبلغ 1.000.000 ریال حق بازرسی
  4. ارائه اصل و تصویر شناسنامه از کلیه صفحات
  5. ارائه اصل و تصویر کارت ملی پشت و رو
  6. ارائه اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت (دائم یا پزشکی) یا گواهی اشتغال به تحصیل پشت و رو
  7. ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی و یا عادی و یا مبایعه نامه
  8. 8.      6 قطعه عکس 4×3 جدید.
  9. ارائه قبض آب، برق و گاز واحد صنفی
  10. تائیدیه کتبی کدپستی واحد صنفی از اداره پست

مرحله پنج: ثبت نام برای مالیات مغازه خشکشویی

بعد از راه اندازی خشکشویی و شروع فعالیت می‌بایست بر اساس قوانین جدید سازمان امور مالیاتی هر ساله نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی مربوط به کسب و کار خود اقدام کنید. اظهارنامه مالیاتی نوعی کارنامه مالی از عملکرد اشخاص حقیقی یا حقوقی است که در آن اطلاعتی از قبیل اطلاعاتی مانند درآمدها، هزینه‌ها، بدهی‌ها، معافیت‌ها، دارایی‌ها، درآمد مشمول مالیات و سرمایه‌های مالیاتی افراد ثبت می‌شود. مراحل ثبت اظهارنامه مالیاتی به صورت زیر است:

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

مرحله شش: بازاریابی و تبلیغات بعد از راه اندازی خشکشویی

بازاریابی فرایندی است که به وسیله آن می‌توان محصولات و خدمات یک شرکت یا کسب و کار را به مشتریان معرفی یا تبلیغ کرد. با به‌کارگیری تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات، می‌توان به اهداف مورد نظر یک کسب و کار نزدیک و فروش را افزایش داد. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها بخشی از بودجه خود را صرف بازاریابی و تبلیغات هدفمند می‌کنند تا جایگاهی مناسبی در بازار کسب و کنند.

مهارت لازم جهت راه اندازی خشکشویی

خشکشویی جزو کسب و کارهایی است که نیاز به دانش بالا یا مدرک خاصی ندارد به همین دلیل اکثر افراد می‌توانند وارد این حوزه کاری شوند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت مهارت است. مهارت یکی از موارد مهمی است که شما می‌بایست قبل از راه اندازی خشکشویی آن را کسب کنید. شناخت دستگاه‌های مختلف و نحوه کار با آن‌ها، شناخت البسه مختلف و نحوه شستشو آن‌ها بدون مهارت امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم چنانچه تجربه و مهارتی در زمینه خشکشویی ندارید نسبت به کسب مهارت از راه‌های زیر اقدام کنید:

کار آموزی در خشکشویی: برای حداقل 3 ماه در یک خشکشویی معتبر کارآموزی کنید تا با نحوه کار و جزئیات راه اندازی آن بیشتر آشنا شوید و تجربه و مهارت لازم را کسب کنید.

شرکت در دوره‌های مهارت آموزی: در دوره‌های مهارت آموزی که اغلب توسط  سازمان فنی حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد برگزار می‌شود شرکت کنید تا مهارت لازم را کسب کنید.

موفقیت در شغل خشک شویی

همانطور که می‌دانیم خشکشویی کسب و کاری است که در آن شستشو و اتوکشی انواع البسه انجام می‌شود. برای اینکه بتوان در این شغل موفق شد و درآمد بالایی کسب کرد می‌بایست نکات مهمی را در نظر گرفت. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم:

1-     تبلیغات هدفمند در سطح شهر

یکی از بهترین راهکارها جهت موفقیت در شغل خشکشویی تبلیغات هدفمند است. شما بعد از راه اندازی خشکشویی می‌توانید جهت معرفی کسب و کار خود تراکت‌های تبلیغاتی خود را در سطح شهر پخش کنید. این کار باعث شناخته شدن کسب و کار شما و جذب مشتریان جدید است. همچنین ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به شماره‌های شهر خودتان نیز نمونه‌ای از تبلیغات خوب است.

2-     استفاده از شیوه‌های جدید در شستشو

استفاده از شیوه‌های جدید در شستشو البسه متناسب با بافت و نوع هر کدام نیز تأثیر زیادی در اعتمادسازی و جذب مشتری دارد. در واقع شما باید نسبت به رقبا خود مزیت رقابتی داشته باشید و این تکنیک می‌تواند نوعی مزیت رقابتی خوب برای پیشی گرفتن از رقبا باشد.

3-      تخفیف‌های دوره‌ای (هفتگی، ماهانه)

شما می‌توانید در فصولی که مشتریان کمی دارید با ارائه تخفیف‌های دوره‌ای (هفتگی، ماهانه) مشتریان جدید به دست آورید و مشتریان قبلی را نیز حفظ کنید. امروزه بسیاری از کسب و کارها از این تکنیک برای اعتمادسازی و افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. تخفیف در شغل خشکشویی می‌تواند به صورت تخفیف در شستشو البسه باشد.

مزایا و معایب راه اندازی خشکشویی

راه اندازی هر شغلی با مزایا و معایب زیادی همراه است. شناخت مزایا و معایب شغل خشکشویی باعث می‌شود تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با راه اندازی این شغل بگیرید. در جدول زیر برخی از مزایا و معایب راه اندازی خشکشویی مشخص شده است.

مزایا معایب
درآمد مناسب هزینه بالا تجهیزات
بازار کار ایده آل عدم ثبات قیمت
عدم وجود رقابت بالا نیاز به دقت بالا
عدم نیاز به دانش بالا حساسیت به شوینده‌ها
مزایا و معایب راه اندازی خشکشویی

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری خشکشویی محک

اکنون که با خشکشویی و مراحل راه اندازی خشکشویی آشنا شدیم بهتر است به بررسی مدیریت هزینه‌ها در این شغل پردازیم. مدیریت هزینه‌ها و امور مالی در خشکشویی از اهمیت بالایی برخوردار است. ثبت هزینه‌ها، مدیریت سفارش‌ها، محاسبه سود و… جزو اموری هستند که مدیریت آن‌ها به صورت دستی بسیار سخت و زمان بر است به همین دلیل استفاده از نرم افزار حسابداری در این شغل جزو ضروریات است. نرم افزار حسابداری خشکشویی محک، یک ابزار قدرتمند با امکانات کاربردی است که ضمن مدیریت دقیق امور مالی، تمام فرایندهای حسابداری را با سرعت و دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*