راه اندازی مصالح فروشی

امروزه با رشد صنعت ساختمانی، استفاده و کاربرد مصالح ساختمانی نیز به شدت افزایش یافته است. مصالح ساختمانی در کارگاه‌های تولیدی در انواع مختلف و با توجه به نیازهای موجود در این حوزه تولید می‌شوند. راه اندازی مصالح فروشی ایده‌ای عالی جهت فعالیت در یک صنعت مهم و رو به رشد است. در این مقاله به بررسی مراحل راه اندازی مصالح فروشی می‌پردازیم.

مصالح ساختمانی چیست؟

مصالح ساختمانی متریال‌هایی هستند که در ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌شوند. هر یک از مصالح دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند از این رو کاربردهای مختلفی در ساخت سازه نیز دارند. برخی از مصالح به صورت طبیعی به دست می‌آیند و برخی دیگر در کارخانه تولید می‌شوند. سیمان، سنگ، بتن و آجر جزو پرکاربردترین مصالحی هستند که در هر پروژه ساختمانی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

آشنایی با شغل مصالح فروشی

مصالح فروشی کسب و کاری است که در آن خرید و فروش مصالح انجام می‌شود. فردی که اقدام به راه اندازی مصالح فروشی می‌کند، آشنایی کاملی با انواع مصالح ساختمانی و نیازهای موجود در این صنعت دارد. از این رو مصالح ساختمانی را به صورت عمده از کارگاه‌های تولیدی و یا معادن اصلی با قیمت مناسب خریداری کرده و به فروش می‌رساند. با توجه به اهمیتی که مصالح در صنعت ساخت و ساز دارند راه اندازی مصالح فروشی ایده‌ای عالی جهت شروع یک کسب و کار پر درآمد است.

انواع مصالح ساختمانی از نظر جنس

مصالح ساختمانی از نظر جنس به دو دسته مصالح ساختمانی ساده و مرکب تقسیم می‌شوند. مصالح ساختمانی ساده مصالحی هستند که به طور مستقیم از طبیعت به دست می‌آیند و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها یکسان است. گچ، ماسه و آجر برخی از مصالح ساختمانی ساده هستند. مصالح ساختمانی مرکب نیز مصالحی هستند که از ترکیب چند ماده مختلف به دست می‌آیند. بتن، ملات و ایزوگام نمونه‌هایی از مصالح ساختمانی مرکب هستند.

انواع مصالح ساختمانی از نظر روش تولید

مصالح ساختمانی از نظر روش تولید به دو دسته مصالح ساختمانی پیش ساخته و درجا تقسیم می‌شوند. مصالح ساختمانی پیش ساخته در کارخانه یا کارگاه‌های تولیدی ساخت و مونتاژ می‌شوند و پس از انتقال به محل پروژه، می‌توان این مصالح را مورد استفاده قرار داد. پانل‌های گچی، کاشی و سرامیک نمونه‌ای از مصالح پیش ساخته هستند. مصالح ساختمانی درجا مصالحی هستند که پس از انتقال به محل پروژه، با دیگر مصالح و یا آب، ترکیب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسکلت ساختمان، انواع ملات و قیرگونی نمونه‌هایی از مصالح ساختمانی درجا هستند.

مراحل راه اندازی مصالح فروشی

چنانچه تصمیم خود را جهت راه اندازی مصالح فروشی گرفته‌اید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید و یا با مراحل راه اندازی مصالح فروشی آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنم در ادامه با ما همراه باشید زیرا قصد بررسی مراحل راه اندازی مصالح فروشی و نکات مهم آن را داریم.

مرحله یک: برنامه‌ریزی و تدوین طرح تجاری

برای رسیدن به موفقیت چه در زندگی و چه در کسب و کار نیاز به تلاش و پشتکار و برنامه‌ریزی مناسب است. برنامه‌ریزی تدوین بهترین استراتژی برای رسیدن به اهداف است. اگر شما مدیر یک کسب و کار هستید و قصد دارید در یک بازه زمانی مشخص به اهداف تعیین شده برسید نیاز به برنامه‌ریزی دارید. برنامه‌ریزی مسیر حرکت کسب و کار شما برای رسیدن به موفقیت را روشن‌تر می‌کند. چنانچه زندگی افراد موفق را مطالعه کنید خواهید دید که برنامه‌ریزی یکی از تأثیرگذارترین عوامل در موفقیت آنها بوده است.

برای رشد یک کسب و کار در کنار برنامه‌ریزی هدفمند می‌توان از طرح تجاری یا بیزینس پلن نیز استفاده کرد. طرح تجاری یک نمای کلی از آینده کسب و کار و نحوه برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف را توصیف می‌کند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای کسب و کار خود طرح تجاری مناسب را تدوین کنید. چرا که کسب و کارهای زیادی به دلیل نداشتن طرح مناسب شکست خورده‌اند. در یک طرح تجاری خوب موضوعات زیر مطرح است.

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • تحقیقات بازار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی
  • بررسی هزینه‌های راه اندازی کسب و کار

هزینه راه اندازی مصالح فروشی چقدر است؟

یکی از سؤالات مهمی که بسیاری از افرادی که قصد ورود به این حوزه کاری را دارند این است که هزینه راه اندازی مصالح فروشی چقدر است؟ همانطور که می‌دانیم در تعیین هزینه راه اندازی یک کسب و کار فاکتورهای مختلفی نقش دارند این فاکتورها در تعیین هزینه‌های راه اندازی مصالح فروشی نیز مؤثر هستند. به طور کلی هزینه‌های راه اندازی مصالح فروشی به سه دسته هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب برای شروع کار، هزینه خرید انواع مصالح و هزینه دکوراسیون داخلی و خارجی.

هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب برای شروع کار

شما در راه اندازی مصالح فروشی می‌بایست بخشی از سرمایه خود را صرف خرید یا اجاره مکان مناسب برای مصالح فروشی کنید. پیشنهاد ما برای شروع کار اجاره یک مکان مناسب است. زیرا اجاره سرمایه کم‌تری نیاز دارد. مکانی که برای راه اندازی مصالح فروشی اجاره کنید می‌بایست فضای کافی برای نگهداری مصالح را داشته باشد.

برخی از افراد موفقی که در این حوزه کار می‌کنند از یک انبار برای نگهداری مصالح و از یک مغازه برای معرفی و فروش مستقیم مصالح استفاده می‌کنند. البته شما می‌توانید از یک مغازه بزرگ برای این کار استفاده کنید و بخشی از فضای مغازه را برای نگهداری مصالح اختصاص دهید. هزینه اجاره ماهیانه برای یک مکان مناسب مصالح فروشی 10 تا 30 میلیون تومان در ماه با ودیعه 100 تا 500 میلیون تومانی است.

هزینه خرید انواع مصالح ساختمانی

دومین هزینه‌ای که در راه اندازی مصالح فروشی دارید هزینه خرید انواع مصالح ساختمانی مورد نیاز برای شروع کار است. در بخش‌های قبل انواع مصالح ساختمانی معرفی شد. شما برای شروع کار می‌توان برخی از پرفروش‌ترین محصولات را از کارگاه‌های تولیدی یا معادن خریداری کنید و یا با توجه به سفارش و نیاز هر مشتری به صورت جداگانه خرید خود را انجام دهید.

کاری که بسیاری از فروشنده‌های مصالح ساختمانی انجام می‌دهند؛ این است که از هر کدام از مصالح مقداری را در مغازه موجود می‌کنند و با توجه نیاز هر مشتری مصالح را به صورت مستقیم از کارگاه‌های تولیدی سفارش می‌دهند و به مکان مورد نظر مشتری ارسال می‌کنند. در این صورت نیازی به اجاره انبار یا خرید مکان بزرگ نیست. هزینه خرید انواع مصالح می‌تواند با توجه به سرمایه شما متفاوت باشد اما در ابتدا می‌توانید با هزینه 100 تا 500 میلیون تومان کار را شروع کنید.

شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد.  همه چیز درباره مصاحبه تلفنی

پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی کدام اند؟

اکنون که با انواع مصالح از نظر جنس و نحوه تولید آشنا شدیم؛ بهتر است که با برخی از پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی نیز آشنا شویم. در جدول زیر پرفروش‌ترین مصالح مشخص شده‌اند:

خاک رس آجر سنگ چوب
بتن شیشه مقاطق فولادی سرامیک
لوله‌های پلاستیکی ماسه سیمان کاشی
تیرچه ایزوگام گچ قیر
تیر آهن بلوک فیبر ایرانیت
پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی

هزینه دکوراسیون داخلی و خارجی

دکوراسیون یکی از فاکتورهایی است که تأثیر زیادی در جذب مشتری و افزایش فروش شما دارد. شما با طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی زیبا می‌توانید مشتری را در همان نگاه اول جذب فروشگاه خود کنید. استفاده قفسه‌ها و طرح‌های مختلف برای نمایش محصولات و مصالح پرفروش ایده‌ای عالی برای این کار است. هزینه طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی مصالح فروشی با توجه به فضای مغازه و نوع محصولات شما متفاوت است اما می‌توان هزینه 30 تا 100 میلیون تومان را برای این کار پیش بینی کرد.

مرحله دو: دریافت مجوز راه اندازی مصالح فروشی

دومین مرحله در راه اندازی مصالح فروشی دریافت مجوز یا پروانه کسب از اتحادیه صنف مورد نظر است. اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مرجع صدور پروانه کسب برای راه اندازی مصالح فروشی است. بر اساس قوانین جدید تمام فرایند دریافت پروانه کسب به صورت الکترونیکی شده است از این تمام متقاضیان دریافت پروانه کسب می‌بایست مراحل زیر را طی کنند:

  1. ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری  (mojavez.ir)
  2. ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  3. ورود به سایت ایرانیان اصناف
  4. انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  5. بارگذاری مدارک درخواستی
  6. احراز اطلاعات توسط کارشناس
  7. بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  8. دریافت تأییدیه جواز کسب
  9. پرداخت هزینه حق عضویت
  10. صدور پروانه کسب سفره خانه سنتی

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت مجوز مصالح فروشی

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت مجوز مصالح فروشی عبارت است از:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • تکمیل فرم تقاضای صدور پروانه کسب
  • پرداخت حق عضویت در اتحادیه صنف مصالح فروشان
  • ارائه اصل و تصویر شناسنامه از کلیه صفحات
  • ارائه اصل و تصویر کارت ملی پشت و رو
  • ارائه اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت (دائم یا پزشکی) یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی و یا عادی و یا مبایعه نامه
  • 12 قطعه عکس 4×3 جدید
  • تکمیل فرم تعهدنامه محضری و گواهی امضاء توسط دفترخانه (کپی پیوست)
  • ارائه قبض آب، برق و گاز واحد صنفی
  • تائیدیه کتبی کدپستی واحد صنفی از اداره پست

مرحله سه: ثبت نام مالیات راه اندازی مصالح فروشی

شما بعد از راه اندازی مصالح فروشی می‌بایست در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کنید و هر ساله اظهارنامه مالیاتی مربوط به کسب و کار خود را تهیه و به این سازمان ارسال کنید. اظهارنامه مالیاتی نوعی کارنامه مالی است که عملکرد مالی کسب و کار شما در در یک سال گذشته نشان می‌دهد. مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی مصالح فروشی به صورت زیر است.   

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

مرحله چهار: افتتاح حساب بانکی تجاری

برای اینکه بتوانید حساب شخصی خود را از حساب مربوط به کسب و کارتان جدا کنید نیاز به افتتاح حساب بانکی تجاری دارید. این کار باعث می‌شود مدیریت دقیقی برای امور مالی کسب و کارتان داشته باشید. با توجه به تراکنش‌های بالا در شغل مصالح فروشی افتتاح حساب بانکی تجاری کمک می‌کند تا درک درستی از هزینه‌های مربوط به مصالح فروشی داشته باشید و هزینه‌های شخصی را از هزینه‌های کاری جدا کنید. در کنار افتتاح حساب بانکی تجاری استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی نیز نقش مهمی در مدیریت امور مالی و هزینه‌های مصالح فروشی دارد.

مرحله پنج: راه اندازی فروشگاه اینترنتی مصالح فروشی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی مصالح فروشی ایده‌ای عالی جهت جذب مشتری و افزایش فروش از طریق اینترنت است. شما با داشتن یک وب سایت اینترنتی به مشتریان زیادی از تمام کشور دسترسی پیدا می‌کنید. از این رو چنانچه قصد فعالیت جدی و رقابت در بستر اینترنت را دارید پیشنهاد می‌کنیم بخشی از سرمایه و تمرکز خود را به این مورد اختصاص دهید. برای فعالیت از طریق اینترنتی در قدم اول می‌بایست یک وب سایت اینترنتی طراحی کنید سپس محصولات و خدمات خود را از طریق آن معرفی کنید.

مزایا راه اندازی مصالح فروشی

برخی از مزایا راه اندازی مصالح فروشی عبارت اند از:

  • درآمد بالا
  • فعالیت در صنعتی مهم
  • ساعت کاری منعطف
  • فروش محصولاتی بدون تاریخ انقضا

معایب راه اندازی مصالح فروشی

برخی از معایب راه اندازی مصالح فروشی عبارت اند از:

  • سرمایه بالا برای شروع کار
  • آشنایی با صنعت ساخت و ساز و شناخت مصالح
  • نیاز به مهارت بالا فروشندگی
  • نیاز به فضای بزرگ برای انبار مصالح

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری مصالح فروشی

در این مقاله با نحوه راه اندازی مصالح فروشی و نکات مهم آن آشنا شدیم. چنانچه تصمیم خود را برای راه اندازی مصالح فروشی گرفته‌اید باید به این نکته اشاره کنیم که یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مدیریت هر کسب و کاری اعم از مصالح فروشی مدیریت هزینه‌ها و مدیریت دقیق امور مالی است. استفاده از نرم افزارهای حسابداری راهکاری عالی جهت مواجهه با این چالش است.

نرم افزار حسابداری مصالح فروشی محک، نرم افزاری حرفه‌ای جهت مدیریت امور مالی و حسابداری یک کسب و کار است که با دارا بودن امکانات پیشرفته، پشتیبانی سریع و بستری امن برای حفاظت از اطلاعات مالی مورد اعتماد بسیاری از کسب و کارهای مرتبط با این صنف است. شما نیز چنانچه قصد ورود به این حوزه کاری را دارید نرم افزار حسابداری مصالح فروشی محک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*