آموزش حسابداری مغازه

حسابداری مغازه شامل ثبت روزانه تمام تراکنش‌های کسب و کار در یک سیستم حسابداری است. حسابداری فروشگاه به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا درآمد و هزینه‌های مغازه خودشان را به صورت دقیق محاسبه نماید. برای حسابداری مغازه روش‌های مختلفی وجود دارد مانند روش LIFO و FIFO که در ادامه آموزش حسابداری فروشگاهی توضیحات آنها را برای شما بیان خواهیم کرد. محاسبه دقیق صورت‌های مالی مهم مانند صورت سود و زیان، ترازنامه، جریان نقدی، حقوق و دستمزد و نقطه سر به سر (Break-even Point) نیز از مهمترین قسمت‌های حسابداری فروشگاه به حساب می‌آیند.

تعریف حسابداری فروشگاهی

برای اینکه بتوانید حسابداری مغازه خودتان را انجام دهید، در ابتدا باید با مفهوم حسابداری فروشگاهی آشنا شوید. حسابداری مغازه شامل ثبت و پیکیری هزینه‌ها، حساب‌های پرداختنی، میزان فروش، مدیریت موجودی، صورت سود و زیان، تولید مدارک مالیاتی، حساب کردن تراز مالی مغازه، و … می‌باشد. یکی از مهمترین اصول این نوع از حسابداری مربوط به ثبت دقیق تراکنش‌ها می‌باشد. حسابداری فروشگاه از اهمیت بالایی در موفقیت یک فروشگاه، از هر نوعی که باشد، دارد. در گذشته ثبت عملیات‌های دریافت و پرداخت به صورت سنتی و از طریق نوشتن انجام می‌شد اما، در حال حاضر با توجه به گسترش تکنولوژی و نرم‌افزارهای حسابداری این کار بسیاری ساده‌تر از پیش است.

انواع روش فروش کالا در فروشگاه

مهمترین بخش یک فروشگاه یا مغازه شامل فروش کالاهایی است که تولید کرده است یا وارد کرده است و یا به صورت عمده خریداری و به صورت خرد به فروش می‌رساند. همانطور که در تهیه اجناس برای یک فروشگاه روش‌های مختلفی وجود دارد، برای فروش آنها نیز راه‌های مختلفی وجود دارد. در قسمت زیر می‌توانید این راه‌ها را مشاهده نمایید:

فروش به صورت نقد:

در این روش، در زمان انجام معامله هزینه کالا توسط صاحب فروشگاه دریافت و معامله بسته می‌شود.

فروش به صورت نسیه:

در این روش کالا به مشتری تحویل می‌شود و او متعهد می‌شود، هزینه آن کالا را طی مدت زمانی مشخص که به صورت توافقی معین می‌شود، به فروشنده پرداخت نماید.

فروش به صورت اقساطی:

در این روش از فروش خریدار درصدی از ارزش کالا را به عنوان پیش پرداخت به فروشنده پرداخت می‌کند و کالا را به ازای تعهد به پرداخت مابقی ارزش کالا به صورت ماه به ماه و تا زمان اتمام مبلغ باقیمانده، تحویل می‌گیرد. البته ممکن است کل مبلغ قسط بندی شده و پیش‌پرداختی دریافت نگردد.

انواع طرح‌های تشویقی برای فروش بیشتر

در زمان حال با افزایش رقابت، کسب و کارها اقدامات مختلفی برای افزایش فروش خود انجام می‌دهند. یکی از این اقدامات مربوط به ارائه طرح‌های تشویقی مختلف برای مشتریان  به منظور جذب مشتری بیشتر می‌باشد. یکی از مواردی که در حسابداری فروشگاه باید در نظر داشته باشید، همین طرح‌ها است. برای محاسبه این قبیل از طرح‌ها در حسابداری باید ابتدا با انواع آنها آشنا شوید. در این قسمت از آموزش حسابداری فروشگاهی می‌توانید انواع طرح‌های تشویقی فروش را ملاحظه نمایید:

تخفیف بر روی اجناس:

یکی از پراستفاده‌ترین طرح‌های تشویقی فروش مربوط به تخفیف بر روی اجناس است. مشتریان عاشق تخفیفات هستند، پس طبیعی است صاحبان مشاغل هر به چند وقت تخیفاتی را بر روی اجناس خود به مدت محدود قرار دهند. تخفیف بر روی اجناس معمولاً به صورت درصدی اعلام و محاسبه می‌شود.

ارسال رایگان و امکان بازگشت کالا:

طبق نظرسنجی‌هایی که انجام شده، ۸۰ درصد از افراد از شرکت آمازون خرید می‌کردند اگر آنها ارسال رایگان را ارائه می‌دادند، ۶۶ درصد از این افراد نیز اگر ارسال یک روزه ارائه می‌دادند، خریداری می‌کردند و در آخر ۶۴ درصد از این افراد نیز در صورت ارائه امکان بازگشت کالا از آمازون خریداری می‌کردند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. دلیل تأثیر بالای امکان ارسال رایگان و بازگشت کالا، حس امنیتی است که به مشتری در هنگام خرید می‌دهد.

پیشنهادات مدت‌دار:

پیشنهادات مدت‌دار به طور کلی حس فوریت و نیاز شدید را در مشتری ایجاد می‌نماید. بسیاری از صاحبان مشاغل از این تکنیک برای فروش بیشتر یا فروش اجناس با محبوبیت کمتر استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات ۵۶ درصد از صاحبان مشاغل تأثیر کمپین‌های مدت‌‎دار را نسبت به کمپین‌های عادی بیشتر می‌دانند. معمولا در ساعت اول این نوع از تبلیغات ۵۰ درصد کل خرید‌ها انجام می‌شود.

تبلیغات مناسبتی:

تبلیغات و کمپین‌های مناسبتی معمولاً بسیار موفقیت‌آمیز هستند. مردم در مناسبت‌ها تمایل بیشتری به خرید دارند، به همین دلیل مناسبت‌ها بهترین فرصت برای فروش بیشتر هستند. البته نیازی به تخفیفات بالا نیست و تخفیفات کوچک نیز می‌تواند به فروش شما در این ایام کمک کند.

روش‌های حسابداری مغازه

حسابداری برای یک مغازه یا همان فروشگاه شامل حل چالش‌های محاسبه و مدیریت کالاهای موجود در این کسب و کار است. با وجود اینکه در تمام کسب و کارها، ثبت هزینه‌ها و درآمدها به صورت دقیق اهمیت دارد، در صنف فروشگاه‌داری چالش‌های بخصوصی در حفظ تعادل در هزینه و درآمد و ثبت آنها وجود دارد. بدون توجه به روش حسابداری که استفاده می‌کنید، باید بتوانید بهای تمام شده کالایی که می‌فروشید و ارزش ریالی اجناسی که در فروشگاه و انبارتان باقی مانده است را محاسبه نمایید.

روش هزینه یابی:

برای محاسبه سود و زیان، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که فروشگاه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مربوط به انبارداری و ردیابی و محاسبه بهای تمام شده اجناس داخل فروشگاه است. برای این کار باید راهی پیدا کنید تا بتوانید بهای تمام شده اجناس فروخته‌شده را محاسبه و با مقایسه با اجناس موجود در انبار، میزان سود را محاسبه نمایید. برای این کار می‌توان از فرض جریان هزینه استفاده کرد. برای این کار می‌توانید از روش‌های بسیاری استفاده نمایید. بیشتر کسب و کارها از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  1. روش FIFO

در این روش هزینه اولین کالایی که به فروشگاه شما آمده و فروخته شده را در نظر می‌گیرید و آن را با درآمد کل بدست آمده مقایسه می‌کنید و نتیجه بدست آمده را به عنوان بهای تمام شده کالای فروخته شده در نظر می‌گیرید.

  1. روش LIFO

این روش شباهت بسیاری به روش قبلی دارد با این تفاوت که به جای اولین کالایی که به فروشگاه شما آمده و فروخته شده، آخرین کالا را در نظر می‌گیرید و با درآمد کل مقایسه می‌کنید.

  1. میانگین گیری (Weighted average)

در این روش هزینه کل کالاهایی که خریداری شده‌اند بر تعداد آن‌ها تقسیم می‌شوند.

روش خرده‌فروشی:

بسته به نوع کالاهایی که می‌فروشید، ممکن است بتوانید روش ساده‌تری نسبت به روش هزینه‌یابی استفاده نمایید. در این روش برای به دست آوردن سود از روش ساده‌ای استفاده می‌شود. در ابتدا میزان هزینه کالای خود را به صورت درصدی بدست می‌آورید. به طور مثال اگر کالایی با قیمت ۷,۵۰۰ تومان خریده باشید و آن را ۱۰,۰۰۰ تومان بفروشید، درصد هزینه خرده فروشی شما ۷۵ درصد خواهد بود. حال فرض کنید چند کالا خریده باشید و هزینه کلی که برای آن پرداخت کردید، ۱۰۰,۰۰۰ تومان باشد و در مرحله بعدی نیز ۲۰۰,۰۰۰ تومان خرید کرده باشید. در این صورت کل هزینه پرداختی کالاها ۳۰۰,۰۰۰ تومان خواهد بود. همچنین در این صورت کل فروش شما از تمام کالاهایی که فروخته‌اید به ترتیب ۱۲۵,۰۰۰ تومان برای خرید اولتان و ۲۵۰,۰۰۰ تومان برای خرید دومتان که جمع آنها ۳۷۵,۰۰۰ تومان خواهد شد. حال این رقم را در ۷۵ درصد ضرب می‌کنیم و هزینه کل اجناسمان بدست می‌آید، یعنی ۲۸۱,۲۵۰. حال کل فروش را از کل هزینه کم می‌کنیم و سود کلی بدست می‌آید. این رقم برابر ۹۳,۷۵۰ تومان خواهد بود.

ممکن است این روش‌ها برای شما کمی مشکل به نظر برسد. نیازی به نگرانی نیست چون روش دیگری که برای حسابداری مغازه وجود دارد، استفاده از نرم افزارهای حسابداری که ساده و کاربردی باشند، است. این نرم افزارهای حسابداری به راحتی تمام هزینه‌ها و کالاهای فروشگاه شما را ثبت می‌کنند و تمام محاسبات و گزارشات لازم مانند گزارشات مربوط به مالیات را برای شما انجام می‌دهند و دیگر نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

چرا باید از صندوق فروشگاهی استفاده کنیم؟

یکی دیگر از ابزارهایی که علاوه بر نرم افزارهای حسابداری به کسب و کار شما کمک می‌کند استفاده از صندوق‌های فروشگاهی است که با اتصال به نرم افزار حسابداری شما سرعت عمل فروشگاه‌تان را بسیار بالا می‌برد. صندوق‌های فروشگاهی می‌توانند برای ثبت اطلاعات مشتریان شما، ساده کردن فرایند ثبت اطلاعات فروش در نرم افزار حسابداری، کاهش خطاهای دستی با پرداخت خودکار، اتصال به دستگاه‌های کارتخوان و پوز، کنترل موجودی انبار و … به شما کمک کنند.

صورت های مالی مهم فروشگاه

صورت‌های مالی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پیاده سازی حسابداری یک فروشگاه به حساب می‌آیند. در تعریف صورت‌های مالی فروشگاه می‌توان اینگونه بیان کرد:

صورت‌های مالی گزارش‌های استانداردی از وضعیت مالی شرکت در یک دوره مشخص هستند.

در ادامه مهمترین صورت‌های مالی مربوط به یک مغازه را معرفی خواهیم کرد.

صورت سود و زیان

به جرأت می‌توان گفت که صورت سود و زیان یکی از مهمترین صورت‌های مالی مربوط به فروشگاه‌ یا همان مغازه‌ها است. ای صورت مالی میزان سود و زیان مغازه شما را در یک دوره زمانی نشان می‌دهد. در این صورت مالی میزان درآمدی که مغازه شما ایجاد کرده است، مشخص می‌شود. احتمالاً بیشتر این درآمد از طریق فروش اجناس به مشتریان است. برای محاسبه این صورت مالی باید تمام هزینه‌ها مانند هزینه تهیه کالا، هزینه اجاره مغازه، هزینه حقوق و دستمزد کارمندان و … را از کل درآمد کم کنید.

ترازنامه

ترازنامه نیز یکی دیگر از صورت‌های مالی با اهمیت در حسابداری مغازه است. به طور کلی ترازنامه به گزارشی در پایان یک دوره مالی خاص از دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه و حقوق صاحبان سهام کسب و کار اشاره دارد. از طریق ترازنامه میزان دارایی‌ها و بدهی‌هایی که دارید مشخص می‌گردد و مشخص می‌گردد که تا زمان تهیه ترازنامه به چه میزان سرمایه گذاری کرده‌اید. مهمترین نکته در زمینه ترازنامه‌ها این است که ۳ رکن اصلی آن یعنی دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه باید همیشه در تعادل باشند.

جریان نقدی

جریان نقدی یا همان گردش نقدینگی (Cash Flow) مربوط به ثبت مبالغی است که به یک کسب و کار وارد و از آن خارج می‌شود. این صورت مالی شباهت بسیاری به صورت سود و زیان دارد ولی تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال مهمترین تفاوت آن این است که جریان نقدی فقط زمانی ثبت می‌شود که مبلغی جابجا شده باشد. برای اینکه بهتر متوجه شوید این موضوع را در قالب یک مثال بیان می‌کنیم. فرض کنید یک مشتری کالایی را خریداری کرده و پیش فاکتوری دریافت کرده است ولی مبلغ آن را ۳۰ روز بعد پرداخت می‌کند. این تراکنش در صورت سود و زیان در همان ابتدا ثبت می‌شود ولی در جریان نقدی پس از آن ۳۰ روز و در زمان پرداخت ثبت می‌شود. داشتن صورت مالی جریان نقدی یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های حسابداری مغازه است.

حقوق و دستمزد

در صورتی که فروشگاه شما دارای کارمند نیز باشد، حقوق و دستمزد نیز در حسابداری مغازه شما نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. در حسابداری حقوق و دستمزد کارکنانتان نیاز به محاسبه ساعات کار کارکنان، میزان اضافه کاری، مرخصی‌ها و روزهای غیبت، محاسبه مزایا (عیدی، پاداش، حق اولاد و…) خواهید داشت. البته نکته‌ای که برای تعیین حقوق کارکنانتان باید در نظر داشته باشید این است که طبق قانون حداقل‌هایی برای حقوق و دستمزد وجود دارد. در جدول زیر می‌توانید حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ را مشاهده نمایید:

                      جدول حقوق و مزایا کارمندان و کارگران – بدون سابقه کار
   ردیف

شرح

        ۱۴۰۱
۱ حداقل دستمزد روزانه ۱,۱۴۱,۸۶۲
۲ حداقل دستمزد ماهیانه ۳۴,۲۲۵,۸۸۵
۳ حق مسکن ماهیانه ۵,۸۰۵,۰۰۰
۴ حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) ۷,۷۴۰,۰۰۰
۵ حق اولاد (یک فرزند) ۳,۴۳۸,۴۸۸
۶ حق اولاد (دو فرزند) ۶,۸۵۱,۱۶۹
۷ حق سنوات ماهانه (شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار) ۱,۸۰۶,۰۰۰
۸ مجموعه دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار) ۴۷,۸۰۰,۸۸۵
۹ مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (بدون سابقه کار) ۵۱,۲۲۶,۴۷۴
۱۰ مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (بدون سابقه کار) ۵۴,۶۵۲,۰۶۵

پارامترهای مربوط به حسابداری برای فروشگاه

درآمد (Income)

این یکی از مهمترین موارد در حسابداری مغازه شماست. شما باید روزانه فروش خود را با گزارش‌های بانک و موجودی مغازه خود مقایسه و محاسبه نمایید و میزان سود و درآمد کسب و کارتان را بدست آورید.

سود و زیان

اقدام دیگری که باید در حسابداری مغازه انجام دهید مربوط به محاسبه کل هزینه‌ها در مقابل درآمدتان است. برای این کار لازم است موارد زیر را انجام دهید:

  • در صورت استفاده از نرم افزارهای حسابداری می‌توانید تا جای ممکن عملیات‌های ثبت هزینه‌ها را خودکار کنید. هزینه‌های متداولی همچون اجاره، پرداخت بدهی‌های متداول و …
  • ثبت هزینه‌های مختلف مانند هزینه خرید اجناس فروخته شده، حقوق و دستمزد، مالیات و … در دفترداری دوطرفه

حساب‌های دریافتنی و پرداختنی

یکی دیگر از پارامترهای حسابداری فروشگاه مربوط به حساب‌‎های دریافتنی و حساب‌های پرداختنی است. شاید از خود بپرسید منظور از این پارامترها چیست؟ به صورت خلاصه منظور از حساب‌های دریافتنی و پرداختنی، بدهی‌ها و طلب‌هایی است که فروشگاه یا مغازه شما از افراد دیگر چه مشتری و چه هر شخص دیگری، دارد.

مالیات بر ارزش افزوده

به طور کلی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۲/۱۷ مربوط به عرضه کالاها وارائه خدمات در ایران وهمچنین واردات وصادرات آنها می‌شود. در تعریف این پارامتر اینگونه بیان شده است:

مالیات بر ارزش افزوده به تفاوت بین ارزش کالای فروخته شده یا عرضه شده و کالای خریداری شده گفته می‌شود.

مراحل حسابداری فروشگاه

اگر مایل هستید که کسب و کارتان پیشرفت کند، باید حسابداری مغازه‌تان را با پشتکار و اصولی انجام دهید و برای عملیات‌های روزمره نیازی به حسابدار نیز نخواهید داشت. در این قسمت از آموزش حسابداری فروشگاهی، تمام مراحل حسابداری فروشگاه را به شما خواهیم آموخت:

یک نرم افزار حسابداری تهیه کنید

نرم افزارهای حسابداری بسیاری در بازار وجود دارند که می‌توانید برای مغازه خود تهیه کنید ولی بهترین آنها کاملا بستگی به نوع فروشگاه، محصولات و علاقه شما خواهد داشت. نرم افزار حسابداری را انتخاب کنید که بتواند محاسبات مربوط به فروش، هزینه‌ها و انبارداری مغازه شما را انجام دهد. از نرم افزارهایی که فقط برای ایجاد فاکتور و گزارشات ساده طراحی شده‌اند، دوری کنید. نرم افزاری که انتخاب می‌کنید باید قابلیت انجام تمام محاسبات حسابداری و ارائه تمام گزارشات مربوط به فروشگاه شما را داشته باشد.

جریان نقدی کسب و کارتان را ارزیابی کنید

مهمترین کاری که برای پیشرفت کسب و کارتان و حسابداری آن باید انجام دهید، این است که حواستان به پول و سرمایه‌تان باشد. اولین مرحله برای این کار افتتاح حساب بانکی جداگانه برای مغازه‌تان است. این حساب را فقط برای فروشگاه در نظر بگیرید و از آن برای تراکنش‌های شخصی استفاده نکنید. پس از آن باید هر تراکنش و خرجی که در فروشگاه انجام می‌شود، بررسی کنید. بررسی جریان نقدی باعث می‌شود که بفهمید مغازه شما در حال سوددهی است یا خیر. موارد دیگری که باید همیشه بررسی کنید شامل مواردی همچون وجود سرمایه کافی برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، وقفه بین پرداخت مشتریان و دریافت پول توسط بانک و روش‌های پرداخت پول توسط مشتریان است. تمام مواردی که در این قسمت معرفی شد باید هر هفته بررسی شود.

مدیریت موجودی کالا و انبارداری

انبار شامل داشتن اطلاعات راجع به کالاهایی که قابلیت فروش دارند یا موادی که برای تولید محصولات استفاده می‌شوند، می‌شود. برای انبارداری باید هزینه بسته‌بندی و حداقل تعداد اجناس داخل انبار را در نظر داشته باشید تا بتوانید حسابداری مغازه را به صورت صحیح انجام دهید. به طور کلی در مورد انبارداری می‌توان اینگونه بیان کرد که انبارداری برابر است با درآمد. به عنوان مثال فرض کنید ۱۰۰ محصول لوازم التحریر را، هرکدام به ازای ۱۰,۰۰۰ تومان خریداری کرده‌اید و قیمت آنها روز بعد به ۱۵,۰۰۰ تومان تغییر پیدا می‌کند، در این صورت ارزش انبار شما به طور ناگهانی افزایش می‌یابد. حال اگر قیمت این اجناس کم شود، به عنوان مثال روز بعد به قیمت ۵,۰۰۰ تومان کاهش یابد، ارزش انبار شما نیز کاهش می‌یابد. نکته مهم این است که به صورت مداوم آمار انبار خود را داشته باشید.

بهای تمام شده برای کالاهای فروخته شده خود را بدست آورید

به طور کلی بهای تمام شده کالا ارتباط مستقیم با کالاهایی که قصد فروش آنها را دارید، دارد. منظور از بهای تمام شده کالا، تمام هزینه‌هایی که برای تولید محصول یا انجام خدمت انجام‌شده، شده است. به عنوان مثال فرض کنید شما در مغازه خود، کامپیوتر می‌فروشید. در این صورت به عنوان مثال هزینه ساخت کامپیوتر به علاوه هزینه بسته‌بندی آن، بهای تمام شده کالا خواهد بود.

تمام هزینه‌ها را بدست آورید

هزینه‌ها کاملاً تأثیر مستقیم بر سود یا زیان فروشگاه شما خواهد داشت.

یکی از این هزینه‌ها، هزینه‌های ثابت هستند. در تعریف این هزینه می‌توان اینگونه بیان کرد. هر هزینه‌ای که بدون توجه به میزان فعالیت کسب و کار به صورت ثابت وجود دارد، هزینه ثابت گفته می‌شود.

ممکن است این هزینه‌ها در هزینه تولید کالاها قرار نگیرند اما، در جریان هزینه و درآمد کسب و کار تأثیرگزارند. به همین دلی در نظر گرفتن آنها یکی از مهمترین مسائل در حسابداری مغازه است.

نقطه سر به سر فروشتان را بدست آورید (break-even sales)

سرمایه‌گذاری، مدیریت و برنامه‌ریزی، ۳ اصل هم در مدیریت یک فروشگاه است. در تعریف نقطه سر به سر فروش می‌توان اینگونه بیان کرد:

میزان فروشی که یک کسب و کار باید داشته باشد تا بتواند به سود‌دهی برسد.

به عنوان مثال فرض کنید، تمام هزینه‌های ثابت کسب و کار شما در ماه ۵ میلیون تومان جدای از هزینه تولید کالا باشد (به علاوه هزینه حقوق و دستمزد پرسنل). در این صورت کسب و کار شما حداقل باید ۵ میلیون سود تولید کند که به سوددهی برسید. با محاسبه نقطه سر به سر می‌توانید تعداد لازم فروش محصولات برای رسیدن به سود را بیابید. فرمول محاسبه نقطه سر به سر فروش را می‌‎توانید در قسمت زیر ببینید:

نقطه سر به سر فروش (تعداد فروش محصولات لازم برای رسیدن به سود) = (هزینه‌های متغیر – قیمت واحد) ÷ هزینه‌های ثابت

زمان‌بندی پرداخت مالیات فراموش نشود!

یکی دیگر از مهمترین قدم‌های حسابداری مغازه مربوط به محاسبه مالیات و ارائه اظهارنامه مالیاتی می‌باشد. شاید این موضوع کمی برای شما گنگ باشد اما در صورت استفاده از نرم افزار حسابداری درست، مشکل و نگرانی از این بابت نخواهید داشت زیرا نرم افزار حسابداری مغازه شما تمام عملیات محاسبات و اظهارنامه مالیاتی را انجام خواهد داد. محاسبه مالیات اصناف بسته به درآمد سالانه کسب و کار متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در صورتی که درآمد شما از مقدار خاصی پایین‌تر باشد، مالیات شما را ۹ درصد از درآمد سالانه در نظر خواهند گرفت و برای درآمدهای بالا حتی تا ۲۵ درصد مالیات هم در نظر گرفته می‌شود.

بررسی درآمد مغازه

آخرین قدم در حسابداری مغازه نیز مربوط به تهیه ترازنامه است. با تهیه ترازنامه می‌توانید از سلامت و سودده بودن کسب و کار خود در درازمدت مطمئن شوید. صورت سود و زیان یک گزارش کوتاه‌مدت به شما می‌دهد اما، ترازنامه سود و زیان مغازه شما را به صورت بلندمدت بررسی می‌کند. ترازنامه شامل بدهی‌ها، دارایی‌ها و حقوق صاحبان سهام می‌شود. دارایی‌ها شامل سرمایه کلی است و بدهی‌ها شامل تمام پول‌هایی که باید پرداخت شود است و حقوق صاحبان سهام یا همان درآمد مغازه شامل تفاوت این دو است.

سوالات متداول در زمینه حسابداری مغازه

آیا استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی برای حسابداری مغازه الزامی است؟
خیر هیچ الزامی در استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی برای حسابداری کسب و کار شما وجود ندارد اما با توجه به معیارها و پارامترهای گوناگون و کالاهای بسیاری زیادی که در اکثر کسب و کارها وجود دارد، ممکن است بدون آنکه متوجه شوید کسب و کار شما دچار زیان و متأسفانه در برخی موارد شکست شوند. نرم افزار حسابداری می‌تواند از این موضوع به سادگی جلوگیری کند.
آیا امکان تهیه اظهارنامه مالیاتی از طریق نرم افزار حسابداری فروشگاهی وجود دارد؟
بله در نرم افزارهای حسابداری امکان تهیه اظهارنامه مالیاتی به سادگی امکان‌پذیر است.
روش‌های حسابداری مغازه کدام است؟
برای حسابداری مغازه ۲ روش اصلی وجود دارد که شامل روش هزینه‌یابی و روش خرده‌فروشی می‌شود.هردو این روش‌ها در این نوشتار بررسی شده‌اند.

نتیجه گیری

حسابداری مغازه باید یکی از اولویت‌های صاحبان مشاغل باشد. البته ممکن است این کار کمی مشکل به نظر برسد اما، این کار به شما کمک می‌کند که بهترین روش تعیین قیمت فروش، بهای تمام شده کالاها و انبارداری درست را انتخاب نمایید. سعی کنید پارامترهای مهم حسابداری مغازه را همیشه در نظر داشته باشید. از این موارد می‌توان به ترازنامه، صورت سود و زیان و جریان نقدی نام برد. نرم افزارهای حسابداری در این مسیر می‌تواند بسیاری کمک‌کننده باشد. پس از مطالعه کامل این نوشتار، در صورت وجود هرگونه ابهام، می‌توانید سوال خود را در قسمت دیدگاه‌‎ها در زیر همین صفحه ثبت کنید و پاسخ سوال خود را در اسرع وقت دریافت نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*