فناوری حس بویایی در تلفن همراه

تلفن‌های همراه به فناوری حس بویایی مجهز می‌شوند . پژوهشگران آلمانی نوعی فناوری حس بویایی(بینی الکترونیکی اختراع کرده اند که در آینده می‌توان آن را در تلفن‌های همراه هوشمند و ربات‌ها به کار گرفت.

_حس_بویایی_در_تلفن_همراه فناوری حس بویایی در تلفن همراه
این حسگر می تواند انواع رایحه ها مثل مواد غذایی فاسد شده، سیم سوخته، رایحه عطر و خیلی چیزهای دیگر را تشخیص دهد و مطابق با آن واکنش نشان دهد.
این اختراع قسمتی از پروژه smelldect است که در موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruhe) در آلمان توسعه یافته است. این بینی الکترونیکی، یک دستگاه کوچک چند سانتی‌متری است و تمام ابزار الکترونیکی لازم از جمله فناوری مورد نیاز برای ارزیابی گازها در ساخت آن به کار برده شده است.
با توجه به الگوهای خاصی که در تراشه این بینی استفاده شده، سنسور آن می‌تواند بوها را در عرض چند ثانیه شناسایی کند.
در واقع این بینی می تواند طیف وسیعی از بوهای مختلف را سریع‌تر از انسان شناسایی و اعلام کند. دکتر مارتین سامر مدیر این پروژه در این رابطه می‎گوید این بینی مانند یک بینی بیولوژیک عمل می‌کند. بینی انسان دارای حدود 10 میلیون سلول بویایی با حدود 400 گیرنده بویایی مختلف است. این گیرنده ها به انسان اجازه می‌دهد انواع بوهای مختلف را درک کند و از هم تشخیص دهد.
در این بینی الکترونیکی، سیم‌های نانو به انواع گازهای مخلوط یعنی بوها واکنش نشان می‌دهند و نوعی سیگنال تولید می‌کنند.
البته بر سر راه توسعه و تکمیل این بینی الکترونیکی مشکلاتی نیز وجود دارد.
برای مثال، همیشه یک بو وضعیت ثابتی ندارد و به عنوان مثال، بوی یک گل رز در نور خورشید متفاوت با بوی آن در زیر باران است.
با این حال پژوهشگران معتقدند از این ابزار می‌توان به عنوان آشکارساز هوا یا وسیله‌ای برای اعلام حریق استفاده کرد و یا حتی آن را برای کشف تازه بودن ماهی و گوشت در بازار به کار گرفت.
با استفاده از این وسیله بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک، ربات‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند نیز به حس بویایی مجهز شوند و کاربرانی که به خرید می‌روند، یک بینی حساس به همراه خود داشته باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*