ایده در کارآفرینی چیست؟ چگونه می‌توان ایده پردازی کرد؟ ویژگی های یک کارآفرین چیست؟

ایده چیست؟

ایده از مفاهیم کلیدی در زمینه‌ی کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید است. امروزه شاهد کسب و کارهای پر رونقی هستیم که شروع آن با یک ایده فوق‌العاده همراه بوده است. آیا ما هم می‌توانیم با طراحی و پیاده سازی درست یک ایده، کسب و کار خود را راه انداخته و به ثروت برسیم؟ هیچ چیز غیر ممکن نیست! در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم ایده چیست و چه مفهومی در کارآفرینی دارد.

ایده ها کلید نوآوری هستند. بدون آن‌ها چیز زیادی برای اجرا وجود ندارد و از آنجا که اجرا کلید یادگیری است، ایده های جدید برای ایجاد هر نوع بهبودی ضروری است.

بدیهی است که ایده‌ها به تنهایی باعث ایجاد نوآوری نمی‌شوند، زیرا باید بتوانید فرآیندی سیستماتیک برای مدیریت آن‌ها ایجاد کنید. هدف از ایده پردازی فقط تولید تعداد زیادی ایده نیست، بلکه توجه به کیفیت آن‌ها نیز مهم است.

ما معتقدیم گاهی اوقات ارائه بیشتر این ایده‌های باکیفیت کاری دشوار است. زمانی که قرار است چیز جدیدی خلق کنیم، گرفتار شدن در عادات و روال‌های قدیمی امری عادی است.

برای رهایی از این مسئله، تصمیم گرفته‌ایم به تولید ایده به‌عنوان یک کل نگاه کنیم و همچنین برخی از نکات، ابزارها و تکنیک‌های مورد علاقه خود را معرفی کنیم که می‌توانند برای تولید ایده‌های جدید به طور سیستماتیک‌تر مورد استفاده قرار گیرند.

در مورد مفهوم ایده نقطه نظرات متفاوتی میان صاحبان ایده و سرمایه گذاران وجود دارد. اغلب صاحبان و طراحان ایده، جزئیات ایده خود را با کسی مطرح نمی‌کنند زیرا معتقدند تنها دارایی آن‌هاست و بر این باورند که ویژگی‌های لازم برای کارآفرین شدن را دارند و تنها مشکل جذب سرمایه گذار را دارند و اگر نمی‌توانند سرمایه گذار مناسبی را جذب کنند به این دلیل است که سرمایه گذاران درک درستی از دنیای کسب و کار و ایده‌ی آن‌ها ندارد.

در مقابل سرمایه گذاران بر این باورند که ایده های زیادی وجود دارد ولی اجرای درست ایده و تجاری سازی آن مهم است که جز با سرمایه گذاری ممکن نیست و بسیاری از ایده پردازان افراد خوش خیالی هستند که می‌خواهند ایده های خود را به قیمت بالایی بفروشند. اما به راستی ایده چیست؟ کافی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با مفهوم ایده و نحوه‌ی ایده پردازی آشنا شوید.

مفهوم ایده چیست؟

برای اینکه بدانیم ایده چیست ابتدا باید یک تعریف کلی درباره‌ی آن ارائه دهیم، ایده که در زبان انگلیسی به آن “Idea” گفته می‌شود به معنای ارائه‌ی یک راه حل خلاقانه برای رفع مشکلی خاص است.

ایده ها فقط کسب و کاری نیستند مثلاً استفاده از سرکه سفید برای پاک کردن لکه‌های قهوه روی لباس یک ایده است، به طور کلی انسان هر وقت که با چالشی مواجه می‌شود برای رفع آن شروع به ایده پردازی می‌کند. این روند از ابتدای خلقت انسان وجود داشته و توقف ناپذیر است. اما یادتان باشد که اولین محرک ایده، احساس نیاز در انسان است.

همه‌ی ما در طول روز بدون اینکه متوجه باشیم در حال ایده پردازی برای حل مسائل و مشکلات خود هستیم. مثلاً وقتی که احساس گرما می‌کنیم سعی می‌کنیم آب خنک بنوشیم یا خود را با وسیله‌ای باد بزنیم در واقع مفهوم ایده می‌تواند به همین سادگی باشد و یا شامل یک اختراع کاملاً جدید و نوآورانه باشد. اما نکته‌‌ی مشترکی که در تمام ایده‌پردازی‌ها وجود دارد، حل مشکل با استفاده از راه‌حلی خلاقانه است.

ایده پردازی چیست و چرا اهمیت دارد؟

بعد از اینکه شما را با مفهوم ایده چیست آشنا کردیم، زمان آن است تا درباره‌ی ایده پردازی صحبت کنیم. وقتی سعی می‌کنیم به ایده خود پر و بال بدیم و عملی تأثیر گذار برای رشد و پیشرفت از شرایط فعلی انجام بدیم در واقع ایده پردازی کردیم.

ایده پردازی به عنوان فرآیند ایجاد، توسعه و ارتباط ایده های انتزاعی، عینی یا بصری توصیف می‌شود.

ایده پردازی اولین مرحله در قیف مدیریت ایده است و بر ارائه راه حل‌های ممکن برای مشکلات و فرصت‌های درک شده یا واقعی تمرکز دارد.

همان‌طور که گفته شد، ایده ها اولین گام برای بهبود شرایط هستند. پیشرفت ما به عنوان یک انسان به ایده های جدید بستگی دارد. اگر احساس می‌کنید در یک کار گیر کرده‌اید یا قادر به حل مشکل نیستید، ایده های جدید می‌توانند به شما کمک کنند تا کار را پیش ببرید.

شاید شما به دنبال راه‌های جدیدی برای غلبه بر یک مانع هستید یا به دنبال راه حل بهتری برای مشکل خود هستید؟

شاید شما نیاز به ایده های جدید دارید تا بتوانید به طور کامل یک فرصت جدید را کشف کنید. اما اگر به دنبال ایده پردازی در سازمان خود هستید، تولید و جمع آوری ایده‌های جدید از کارکنانتان بهترین راه برای کشف دانش خلاقانه و ضمنی است. توانایی ایجاد و توسعه ایده های جدید به شما این امکان را می‌دهد تا تغییرات مثبت در سازمان خود ایجاد کنید.

“تفکر خلاق الهام بخش ایده‌ها است. ایده‌ها الهام‌بخش تغییر هستند” 

باربارا یانوشکیویچ

 

شاید هدف سازمانی شما بهبود کارایی خود و گروهتان باشد یا برای بهتر کردن محصولتان به ایده های جدیدی نیاز داشته باشید اما صرف نظر از اهداف یا انواع ایده هایی که به دنبال آن هستید، هدف ایده های جدید بهبود نحوه عملکرد شماست.

در مقیاس بزرگ‌تر، اقتصادها برای دستیابی به رشد و افزایش رفاه به نوآوری وابسته هستند. نوآوری، فناوری‌ها و کسب و کارهای جدیدی را ایجاد می‌کند و آن‌ها نیز مشاغل جدیدی را برای افراد فراهم می‌کنند.

بنابراین، اگرچه نوآوری فقط شامل ایده‌ها نمی‌شود اما آن‌ها بخش مهمی از معادله هستند زیرا یکی بدون دیگری وجود نخواهد داشت.

اولین قدم برای ایده پردازی خلاقیت است. ایده های اولیه برخی از اختراعات و کسب و کارها گاهاً خنده دار بوده است. اما به علت پشتکار بالای ایده پرداز منجر به تحولی بزرگ در دنیا شده است. ایده ها نتیجه‌ی تعامل فرد با محیط و خلاقیت وی هستند. وقتی بتوانید با محیط به خوبی ارتباط برقرار کنید و همچنین ذهن خلاقی داشته باشید ایده هایی برای رفع مشکل موجود و یا بهبود شرایط به سرتان خواهد زد.

بخشی از ایده پردازی به هوش و استعداد افراد مربوط می‌شود و برخی دیگر از دانسته‌های آنان نشأت می‌گیرد. در واقع کارشناس محیط زیستی که یک راه حل در جهت رفع مشکلات کم آبی و خشکسالی ارائه می‌دهد در حال ایده پردازی است.

عموماً افراد ایده پرداز به عنوان شخصی با اعتماد به نفس شناخته می‌شوند که جرئت بیان ایده خود را داشته‌اند اما ایده پردازی صرفاً مخصوص افراد باهوش و با استعداد نیست بلکه عوامل گوناگونی می‌تواند به تقویت آن کمک کند که یکی از این عوامل تجربه است. افرادی که از تجارب کاری خود در شرکت‌های مختلف درس می‌گیرند و به هر فرصت شغلی به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه می‌کنند می‌توانند ایده پردازان آینده باشند.

 

آیا ارتباطی بین ایده و خلاقیت وجود دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، خلاقیت ریشه در استعداد فرد دارد. فردی به واسطه‌ی استعداد هنری که دارد تابلوهای نقاشی زیبا یا ملودی‌های به یاد ماندنی از خود به جا می‌گذارد و فردی دیگر که استعداد منطقی ریاضی بالایی دارد، مسائل را به شیوه‌های خلاقانه حل می‌کند و نظریه‌ها و استدلال‌های محکم ارائه می‌دهد.

در نتیجه می‌توان گفت که خلاقیت قابل تمرین نیست ولی می‌توان شرایط لازم برای شکوفا شدن آن را فراهم کرد. کافی است مسیر مناسب و درست خود را پیدا کنید در آن مسیر گام بردارید، خود را رشد دهید و ثابت قدم بمانید آن وقت است که سیلی از ایده های خلاقانه به سمت شما روانه خواهد شد.

 

ایده در کارآفرینی به چه معناست؟

حال که می‌دانیم ایده چیست و چگونه می‌توان ایده پردازی کرد، به بررسی مفهوم ایده در کارآفرینی می‌پردازیم. در کارآفرینی، ایده و ایده پردازی یک مفهوم ذهنی خلاقانه و منحصر به فرد است که علاوه بر حل یک مشکل، سود و دستاورد مالی نیز به همراه دارد.

جالب است بدانید که بسیاری از ایده‌پردازان و کارآفرینان برتر دنیا، در تجربه دوم یا سوم کاری خود به یک ایده قدرتمند دست یافته‌اند. این افراد در ابتدا به عنوان عضو کوچکی از تیم فعالیت می‌کردند که عملکرد شرکت، مدیر و هم تیمی‌های خود را به دقت رصد می‌کردند و در نهایت راه حلی برای راه اندازی یک مجموعه‌ی مشابه و یا مدیریت بهتر همان مجموعه به ذهنشان خطور کرده است.

یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در ایده پردازی داشتن اعتماد به نفس است که تقویت آن می‌تواند منجر به بالا رفتن توانایی ایده پردازی شما شود. وقتی زندگی نامه‌ی افرادی چون مارک زاکربرگ، استیو جابز، ایلان ماسک و … را می‌خوانیم با یک ویژگی مشترک در آنان مواجه می‌شویم، اینکه آنان به نظرات و قضاوت‌های خود باور داشتند. گفتن این نکته بسیار مهم است که این اعتماد و خود باوری باید نتیجه‌ی کسب علم و دانش باشد و تلاش در جهت رشد استعداد باشد و تنها در این صورت است که سازنده خواهد بود.

هر یک از افرادی که امروزه آن‌ها را به عنوان الگو می‌شناسیم روزی استعداد خود را کشف کرده و در راستای آن تلاش زیادی کرده‌اند تا بتوانند متمایز باشند.

در کارآفرینی چهار ویژگیِ نوآورانه بودن، منحصر به فرد بودن، حل مشکل و سودآوری از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت نبود هر یک مفهوم ایده کارآفرینانه زیر سؤال می‌رود.

۱- نوآوری

دو مفهومِ ایده چیست و ایده پردازی در کارآفرینی در نهایت به تولید یک محصول یا خدمت می‌انجامد. بر این اساس می‌توان گفت که در کارآفرینی لازم است نوآوری در تولید و عرضه محصول نقش اصلی را داشته باشد.

این نوآوری می‌تواند در قالب تولید یک محصول کاملاً جدید (اختراع) و یا توسعه محصولات موجود (اضافه کردن امکانات و ویژگی‌ها یا تسهیل دسترسی) وجود داشته باشد. با تمرکز کسب و کارها بر نوآوری هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها به شدت افزایش می‌یابد که این امر خود امکان رهبری بازار با یک جایگاه مستحکم را نیز برای سازمان‌ها فراهم خواهد کرد.

بیل گیتس مؤسس مایکروسافت معتقد است که “نوآوری؛ پیشرو و راهبر واقعی پیشرفت است.“

۲- منحصر به فرد بودن

برای منحصر به فرد بودن باید تفاوت و تمایزی میان خود و رقبا ایجاد کنید. پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا همان USP (Unique Selling Proposition) شما را از رقبایتان متمایز می‌کند، به طور مثال وقتی محصولی را با مواد مرغوب‌تر و کیفیت بالاتر و یا قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسانید یعنی دارید میان خود و رقبا تفاوتی ایجاد می‌کنید که این همان پیشنهاد فروش منحصر به فرد شماست که ایده ی شما را منحصر به فرد می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا با دیگر بازیگران موجود در صنعت رقابت کنید.

۳- حل مسئله

انسان وقتی احساس نیاز می‌کند درصدد رفع آن نیاز برمی‌آید یا سعی می‌کند آن را تسهیل کند. تا نیازی نباشد، کسب و‌ کاری نیز نخواهد بود. بیشتر کسب و کارهای موجود در پاسخ به یک نیاز به وجود آمده‌اند. در واقع این کسب و کارها، ایده ای کارآفرینانه محسوب می‌شوند که منجر به رفع یک مسئله موجود شدند.

این مسئله ممکن است به صورت نیاز یا مشکل حاد جلوه کرده باشد مانند بحران کرونا یا حتی یک نیاز پنهان باشد، مثل اضافه شدن دوربین به گوشی‌های تلفن همراه که معضل یا نیاز آشکار کسی نبود، اما پس از عرضه از نیاز پنهان به آشکار تبدیل شد.

۴- سوددهی

یکی دیگر از ویژگی‌های ایده‌‌ی کارآفرینانه، امکان سودآوری و بازدهی اقتصادی است. یک ایده کارآفرینانه غیر از ویژگی‌های بالا، باید قابلیت سوددهی قابل قبول و مقیاس‌پذیری نیز داشته باشد. برای بررسی یک ایده از دید کارآفرینی، مطالعه سوددهی (Profitabality Study) را با استفاده از صورت‌های مالی انجام می‌دهند. اگر ایده، پتانسیل خوبی در حفظ کارایی (از جهت حل مسئله) و نوآوری و همچنین سوددهی بلند‌مدت داشته باشد، از لحاظ امکان سودآوری تأیید خواهد شد.

ابزارها و تکنیک‌های تولید ایده

خب، حالا به ایده نیاز دارید. چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ تا اینجا آموختیم که ایده چیست و یک ایده کارآفرینانه چه ویژگی‌هایی دارد. حال می‌خواهیم شما را با ابزارهایی آشنا کنیم که با استفاده از آن‌ها به راحتی بتوانید به تولید ایده بپردازید.

شما می‌توانید یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید. با این حال، نتایج نشان می‌دهد که طوفان فکری نه تنها به زمان بیشتری نیاز دارد و به ایده‌های کمتری منجر می‌شود، بلکه منجر به ارائه‌ی ایده‌های بدتری نسبت به زمانی که همان شرکت کنندگان به تنهایی سعی می‌کردند ایده‌پردازی کنند، می‌شود.

چندین دلیل دیگر وجود دارد که چرا طوفان فکری ممکن است بهترین راه برای ارائه ایده نباشد. زمان‌بندی، سازمان‌دهی و مستندسازی جلسه در قالبی قابل استفاده، همگی مستلزم صرف زمان بیشتری است.

اگرچه راه‌های خاصی برای بهبود عملکرد طوفان فکری وجود دارد، اما فراتر از هدف است. نکته این است که شما نباید به طور پیش‌فرض از طوفان فکری استفاده کنید.

با این حال، تکنیک‌های مفید دیگری وجود دارد که ممکن است ارزش آن را داشته باشد تا تفکر متعارف را به چالش بکشد. از آنجایی که به ایده های مختلفی نیاز خواهید داشت، خوب است که چند تکنیک برای تولید آنها در ذهن داشته باشید. بیشتر این روش‌های ایده‌پردازی را می‌توان برای طوفان فکری مؤثرتر و همچنین برای انواع دیگر ایده‌پردازی استفاده کرد.

چالش ایده

چالش ایده شکل متمرکزی از نوآوری است که در آن شما یک مشکل یا فرصت را با امید به ارائه راه حل‌های خلاقانه مطرح می‌کنید.

نقطه چالش ایده شرکت در ایده پردازی و تولید ایده پیرامون یک موضوع از پیش تعریف شده برای مدت زمان محدود است.

چالش  به شما این امکان را می‌دهد  تا یک سؤال خاص را مطرح کنید و آن سؤال را به سمت مخاطب خاصی هدایت کنید تا ایده های جدید و بینش های منحصر به فرد را دریافت کنید.

قبل از راه‌اندازی یک چالش ایده، مهم است که مشخص کنید می‌خواهید با آن چه کاری انجام دهید.

از آنجایی که دو نوع چالش ایده وجود دارد، رویکردهای مسئله محور و راه حل محور، ابتدا باید روشن کنید که آیا به دنبال شناسایی چالش‌ها هستید یا راه حل‌های بالقوه برای آن‌ها ایجاد می‌کنید.

هنگام سازماندهی چالش ایده، پارامترهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای دستیابی به نتایج مورد نظر از آن استفاده کنید، مانند موضوع، مخاطب، مسئولیت، زمان یا کانال.

به خاطر داشته باشید وقتی که شما نیاز به تولید تعداد زیادی ایده جدید دارید، چالش ایده بهترین تکنیکی هست که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگرچه چالش ایده شما را قادر می‌سازد تا ایده های زیادی را به سرعت جمع آوری کنید اما این کار نیازمند برنامه ریزی دقیق و صرف زمان زیادی است و اگر منابعی برای اجرای صحیح آن وجود نداشته باشد، ممکن است ارزش این همه تلاش را نداشته باشد. همچنین برای موفقیت چالش ایده زمان بندی مناسب ضروری است.

تکنیک SCAMPER

تکنیک اسکمپر توسط Bob Eberle ایجاد شده است و روشی است که برای حل مسئله و تفکر خلاق استفاده می‌شود. این تکنیک، روشی جامع برای به کارگیری تفکر انتقادی برای اصلاح ایده ها، مفاهیم یا فرآیندهایی است که از قبل وجود داشته است.

هدف تکنیک اسکمپر این است که برخی از بخش‌های ایده یا فرآیند موجود را برای دستیابی به بهترین راه‌حل اصلاح کند. این تکنیک شامل هفت مرحله است:

  1. جایگزین: تکنیک جایگزینی به جایگزینی بخشی از محصول، مفهوم یا فرآیند شما با مورد دیگری برای دستیابی به نتیجه بهتر اشاره دارد.
  2. ترکیب: تکنیک ترکیب امکان ترکیب دو ایده را در یک راه حل واحد و مؤثرتر بررسی می‌کند.
  3. تطبیق: قابلیت انطباق یا سازگاری احتمالات را برای انعطاف پذیرتر کردن فرآیند، تجزیه و تحلیل می‌کند و بر سایر مواردی که باعث بهبود و تقویت ایده، فرآیند یا مفهوم می‌شود تمرکز می‌کند.
  4. اصلاح: اصلاح ایده به مشکل یا فرصت از منظری بزرگ‌تر نگاه می‌کند و هدف آن بهبود نتایج کلی است، نه فقط ایده.
  5. استفاده دیگر: این رویکرد بر یافتن راه‌هایی برای استفاده از ایده یا راه حل موجود برای هدف دیگری تمرکز می‌کند و مزایای احتمالی را در صورت اعمال در سایر بخش‌های کسب و کار تجزیه و تحلیل می‌کند.
  6. حذف: تکنیک حذف کاملاً ساده است: در صورت حذف یک یا چند بخش از مفهوم، نتایج احتمالی را بررسی می‌کند.
  7. معکوس: این عمل بر معکوس کردن ترتیب عناصر قابل تعویض یک ایده تمرکز دارد.

 

اگرچه تکنیک اسکمپر در ابتدا برای جلسات طوفان فکری طراحی شده بود، اما می‌توان آن را در فرآیندهای فکری خود نیز به کار برد.

اغلب، مردم تمایل دارند روی یافتن ایده های بزرگ تمرکز کنند. هنگام ایجاد ایده‌های جدید، این مسئله نادیده گرفته می‌شود که پیشرفت‌های تدریجی مستمر آن‌هایی هستند که واقعاً در درازمدت تأثیر می‌گذارند.

وقتی ایده پردازی را به یک تمرین ثابت تبدیل کنید، شانس خوبی برای پرورش یک ایده بزرگ از طریق تعدادی ایده کوچک خواهید داشت. گاهی اوقات، تنها چیزی که لازم دارید این است که به آنچه قبلاً داشته‌اید نگاه کنید. استفاده از ایده‌ها یا فرآیندهای موجود به‌عنوان نقطه شروع می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد وضعیت فعلی شما آشکار کند، این همان چیزی است که تکنیک SCAMPER درباره‌ی آن صحبت می‌کند.

تفکر مخالف

تفکر مخالف یا معکوس تکنیکی است که می‌تواند به شما کمک کند مفروضات دیرینه مرتبط با کسب و کار خود را زیر سؤال ببرید. اگر احساس می‌کنید تیم شما گرفتار طرز فکر مرسوم شده است و این مسئله باعث شده تا ارائه «ایده‌های خارج از چارچوب» برایشان دشوار باشد، تفکر مخالف ابزار مفیدی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اغلب، یافتن بهترین راه حل‌ها از طریق یک فرآیند تفکر خطی انجام نمی‌شود. اگرچه کارکرد طبیعی مغز ما به این شکل است، اما تفکر مخالف می‌تواند به ما کمک کند تا هنجارهای موجود را زیر سؤال ببریم.

با استفاده از این نوع تفکر، می‌توانید دقیقاً خلاف موارد عادی را در نظر بگیرید. حتی می‌توانید برای یافتن راه حل‌های غیر متعارف به صورت وارونه فکر کنید.

کارت‌های طوفان فکری

کارت‌های طوفان فکری ابزار مفیدی هستند که توسط هیئت نوآوری برای ارائه ایده های جدید مرتبط با چالش یا مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستید ایجاد شده است. کارت‌های طوفان فکری به شما کمک می‌کند تا عوامل خارجی مانند: روندهای اجتماعی، فناوری‌های جدید و مقررات مربوط به حوزه‌ی کسب و کار خود را در نظر بگیرید.

این رویکرد به شما اجازه می‌دهد تا با تلاش اندک، تعداد زیادی ایده تولید کنید. اگرچه بسیاری از ایده‌ها منطقی نیستند، اما اگر با مشکلی مواجه هستید که برای حل آن به یک روش خلاقانه نیاز دارید، این ابزار می‌تواند بسیار مفید باشد.

تفکر قیاسی

تفکر قیاسی، تکنیکی است برای استفاده از اطلاعات یک منبع برای حل مشکل در زمینه دیگر. اغلب می‌توان از یک راه حل برای حل مشکل یا مشکلات دیگر استفاده کرد.

به عنوان مثال، از تفکر قیاسی می‌توان برای تجزیه و تحلیل یک کسب و کار موفق، شناسایی مواردی که باعث رشد و بهبود آن می‌شود استفاده کرد و سپس همان اصول را برای کسب و کار خود به کار برد. این یک روش بدون زحمت برای ارائه ایده‌های جدید است که از قبل تأیید شده‌اند.

به طور مثال استارتاپ تاکسی اینترنتی اسنپ در ایران که با الگو برداری از اوبر راه اندازی شد. با این حال، اگرچه استفاده از این ابزار بسیار آسان و شهودی است، اما فعالیت در این حوزه‌ها بسیار رقابتی است.

تکنیک‌هایی که تا اینجا گفته شد برخی از موارد مورد علاقه ما برای تولید ایده‌ها هستند، اما قطعاً تنها تکنیک‌های موجود نیستند. مواردی که برای شما مناسب است را می‌توانید با آزمایش گزینه‌های مختلف پیدا کنید.

موفقیت با تولید ایده

قبل از اینکه با استفاده از این ابزارها و تکنیک‌ها به تولید ایده های جدید بپردازید، بهتر است با چند نکته دیگر آشنا شوید.

۱. مشکل یا فرصت را تعریف کنید

اگرچه این امر بدیهی به نظر می‌رسد، اما هرچه بتوانید مشکل یا فرصت فعلی خود را دقیق‌تر توصیف کنید، شانس بیشتری برای ایجاد ایده‌های مفید خواهید داشت.

قبل از شروع، سعی کنید تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد مشکل جمع آوری کنید تا به اصل مشکل برسید. آنچه را که قبلاً در مورد مشکل می‌دانید و اطلاعاتی که باید به دست آورید را شناسایی کنید.

۲. از افراد مناسب استفاده کنید

برای اینکه ایده شما تا حد امکان سازنده باشد، مهم است که افراد مناسب را در فرآیند مشارکت دهید. افرادی را که در مورد موضوع می‌دانند و واقعاً علاقه‌مند به ایجاد تغییر در سازمان شما هستند را به کار بگیرید.

اگر برنامه شما این است که از گروه بزرگتری از افراد برای تولید ایده استفاده کنید، مطمئن شوید که آنها به خوبی در مورد موضوع مطلع هستند و دانش کافی نسب به آن دارند.

۳. محدودیت‌ها را مشخص کنید

بیان اینکه هر ایده‌ای ایده خوبی است ممکن است مانع خلاقیت شود، بنابراین مطمئن شوید که اهدافتان به اندازه کافی بلندپروازانه و مشخص هستند. یکی از راه‌های دریافت بیشتر ایده‌های خلاقانه از مخاطبان، تعیین محدودیت‌ها است.

اگر هدف کلی شما کاهش هزینه‌ها باشد، احتمالاً افراد ایده هایی مانند هزینه کمتر برای تجهیزات اداری یا خرید قهوه ارزان‌تر را پیشنهاد می‌کنند. با این حال، اگر بپرسید: “برای  70% صرفه جویی در هزینه‌ها چه کاری می‌توانیم انجام دهیم، ایده‌هایی که به دست می‌آورید بسیار متفاوت خواهد بود.”.

بدون محدودیت، افراد معمولاً پیشنهادهای کلی با خلاقیت کم یا بدون خلاقیت ارائه می‌دهند. اما هنگام توصیف چالش با جزئیات بیشتر و تعیین اهداف بلندپروازانه، افراد واقعاً باید از تخیل خود برای دستیابی به یک نتیجه دلخواه استفاده کنند.

جمع بندی

بی شک ایده ها کلید تعامل سازنده انسان با محیط هستند. انسان از طریق ایده و ایده پردازی نه‌تنها می‌تواند مشکلات خود را حل کند؛ بلکه می‌تواند آن‌ها را به فرصت تبدیل کرده و از آن‌ها در جهت تولید سرمایه استفاده کند. ایده‌پردازی را می‌توان نتیجه‌‌ی خلاقیت، تیز‌بینی، اعتماد به نفس و تجربه دانست. مفهوم ایده در کارآفرینی یعنی ایده‌ای که یک مسئله (رفع نیاز، عرضه برای تقاضای پنهان یا آشکار) را به صورتی نوآورانه، منحصر به فرد و سودآور حل می‌کند.

هدف از تولید ایده‌های جدید، بهبود وضع موجود و همچنین ارائه چیزی جدید است.

اغلب هنگام تلاش برای حل یک مشکل یا ایجاد یک فرصت جدید، افراد به جای تلاش برای ارائه راه حل‌های جدید، از راه حل‌ها یا مدل‌های ذهنی موجود استفاده می‌کنند. مشکل این رویکرد این است که به شما اجازه نمی‌دهد فرصت‌های مختلف را کشف کنید و تعداد راه حل‌های ممکن را محدود می‌کند.

ارائه ایده‌های کاملاً جدید می‌تواند به شما کمک کند به مشکل یا فرصت از منظر جدیدی نگاه کنید همچنین شما را قادر می‌سازد تا دامنه ایده ها را فراتر از طرز فکر فعلی خود گسترش دهید که در نهایت منجر به ایده‌های بیشتری می‌شود.

چندین روش و تکنیک مختلف وجود دارد که می‌توان برای به چالش کشیدن طرز فکر مرسوم و به دست آوردن ایده های با کیفیت از آن استفاده کرد. مواردی که در این مقاله معرفی می‌شوند را می‌توان به عنوان مرجعی در جلسات طوفان فکری یا هنگام تولید ایده به کار گرفت.

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید مطالبتون بسیار مفید بود

پاسخ به هادی عظیمی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*