CRM چیست ؟

حتماً اصطلاح “CRM” را شنیده اید اگر فروشنده یا رئیس یک موسسه بازرگانی باشید ، اما مفهوم این اصطلاح چیست؟

C-R-M مخفف Customer Relationship Management است . در ساده ترین تعریف می توان گفت CRM برای مدیریت روابط تجاری و داده ها و اطلاعات مربوط به آنها است . با CRM ، می توانید اطلاعات مربوط به مشتریان و دور نمایی از اطلاعات هر مشتری، حساب ، پیش بینی و فرصت های فروش را در یک نگهداری کنید. طوری که اطلاعات در حالت ایده آل برای تمام کاربران قابل دسترسی باشد .
هرچند سیستم CRM مانند شبکه های اجتماعی این روزها مورد توجه برای استخراج اطلاعات نمی باشد ، اما برای شرکت ها و کسب و کارهای در حال پیشرفت بسیار مفید است . هر کسب و کاری بر پایه و اساس روابط خود با مشتریان شروع می شود . شما به عنوان فروشنده در موسسات بیشتر درگیر این موضوع هستید . معامله تنها ارتباط بین خریدار و فروشنده نیست بلکه گروهی که با دیدن درست نیازهای گروه دیگر سعی بر برآورده کردن این نیازها براساس اطلاعات بدست آمده دارند . پس شما شروع به مدیریت اطلاعات بدست آمده از گروه های مختلف دورن سازمان می کنید که در ارتباط با مشتریان هستند .
در موسسات کوچک CRM کمک می کند که شما داده های خود را در شبکه به اشتراک بگذارید که به راحتی توسط هر سیستمی در دسترس باشد ، اما مادام که شما رشد می کنید سیستم نیز همراه شما رشد خواهد کرد و اطلاعات مربوط تر و پیشرفته تری را شامل خواهد شد تا همکاران و مشتریان بتوانند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند . امروزه شرکت های رو به رشد معمولا اطلاعات مربوط به مشتریان را به روش های مختلف نگهداری می کنند . بعضی از روش های قدیمی مانند کارت یادداشت (Note Card) و یا رولودکس (Rolodex) استفاده می کنند بعضی اطلاعات را در تلفن همراه هوشمند خود ذخیره می کنند . بعضی دیگر از صفحه گسترده هایی مانند google document یا Excel استفاده می کنند . که این نوع نگهداری اطلاعات فقط برای کوتاه مدت و در حالی که قصد گسترش عملیات خود را نداشته باشند جواب خواهد داد . اگر قصد گسترش کار و موفقیت های آینده را دارید به فکر پیاده سازی یک سیستم CRM باشید . اگر مردد هستید که آیا زمان آن فرا رسیده است که یک سیستم جامع CRM داشته باشید .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*